Räddningstjänsten

Ja där har vi varit idag, på räddningstjänsten. Intressant för liten till stor människa.
Jag och Jörgen, Mikael med Rue och Freja, Lillkille och våra två till låns småtjejer besökte området.

Vi hade sen underbar kvalitetstid med barn och barnbarn här hemma som avrundades med lyckad middag. Fläskytterfile i ugn, potatis i ugn, god brunsås och sallad.

Ny jour

Igår torsdag var jag på jourgruppsträff och när man är på besök uppe på familjehemsenheten så är man nära alla som jobbar nära våra barn. (Familjehems/jourplacerade barn).
Fick det glädjande beskedet att vår jourplacering får vara kvar där han trivs och har sin lillebror, därigenom avslutades hans placering hos oss på jourplatsen där och då igår.

Jag har verkligen aktivt försökt få in mer rörelse i mitt schema, mer pulshöjande aktiviteter och stretsch för mitt domnade ben. Igår då lillkille ville ut och cykla sa jag ja.

Idag fick jag påringning om nästa jourplacering och ikväll har vi en ny ministjärna boende hos oss. Tacksam att det har gått så bra, mycket tack vare att vi har umgängeshelg med lilltjej. De har verkligen lekt med varandra och haft kul.

Känner mig så udda och ensam ofta, men älskar verkligen det jag gör och kan göra för dessa barn som kommer till oss på jour. Tacksam, verkligen Tacksam över att få hjälpa till.

Jag är fadder, med i canserfonden och hjälper till på alla sätt och vis för att alla människor ska få ha samma rättigheter, få samma chans till att bli älskade för det dom ÄR!

Kram.

Äntligen få krama Emma och humor

Emma och Lisa har ju bilat runt i Europa nu i september och kom hem till Sverige förra lördagen och upp till Norrland nu i måndags.
Idag fick vi äntligen träffas och käka middag tillsammans. Jag bjöd på Kycklingfajitas.
Härligt att få kramas och prata och lyssna på henne då hon berättar om deras äventyr.
De har klarat sig riktigt bra där ute i Europa när de bilade genom ca fjorton länder. En fortkörningsbot och ett betongtak som tack och lov rasade ner på toan när de sov och inte när de låg och njöt av ett bad. Det hände sista natten på deras resa när de sov i Gdansk.

De har besökt Paris, Eurodisney, Italien, Venedig, Tyskland, Amsterdam, Schweiz, Kroatien, Ungern, Polen, Auschwitz bl.a. Jag vet att jag blandar länder och platser i min uppräkning och fick inte med alla länder och upplevelser men några.

Jag småskrattade lite åt min morbror som lade ute den här annonsen på Facebook och min son hakade på med sin humor.

Morbro lade ut den här bilden med texten, "Licensfri älgstudsare bortskänkes."

Mikael svarade: "Hej Per, hur är rekylen? Är intresserad."
Per: "Det beror på hur hårt man laddar, men jag tror det är ganska bra studs i den."
Mikael: "Tänkt till 4 och 6 år, bra om det är lagom studs."

Min fars födelsedag har passerat och jag tänkte åka förbi och säga hej vid hans grav. Det blev inte så men min syster har varit förbi och gjort fint.

Lugn lunk

Jag fortsätter med ogräsrens ute. Har tagit bort barr från gruset och så mycket ogräs som möjligt. Satt ute idag och hade telefonmöte, ljuvligt varmt i solen.

Igår åkte jag och grabbarna förbi barnbarnen en stund, alldeles för länge sedan vi sågs.

Jag njuter just nu av lugnet som blev då jourkille inte kom hem direkt efter min semester. Vi är bara två, tre eller fyra vid matbordet. Idag var vi tre då lillkille hade korttidsdag.

Fin dag

Jag har städat lite ute idag. Torkat några fönster, rensat lite ogräs och storstädat runt bron och på bron.
Klippte ner humlen.

Före:

Efter:

Jörgen och lillkille har klippt gräset medans jag städat och nu är det ganska fint framför huset.

Till middag gjorde jag en kryddig kycklingfärsgryta som jag serverade ris till.

Slutet på semestern

Nu är vi hemma och jag har min sista semesterdag att njuta av. Vår jourkille ska dock inte hämtas imorgon utan det skjuts lite till på den frågan så kanske man får ordning på alla papper och kan ta ett permanent beslut om vart han ska bo tillslut.

Vårt hotell med badland hade nog inte mer än tre stjärnor av fem men lillkille gillade badlandet och speciellt den konstgjorda floden som det gick att flyta med gummiring runt, runt...

Vi gick ner till stranden efter lunch en dag. Det gillade inte lilleman. Han var negativt inställd redan före och efter ett dyk där han kände att vattnet var salt så var det färdigt med bad i Medelhavet.

Vi gjorde en egen utflykt. Tänkte ta bussen till Rhodos stad men det blev tillslut taxi då bussarna var fulla och körde förbi...
Vi kollade på stora båtar i hamnen och sen skulle vi passera några duvor som skrämde lillkille rejält.

Vi letade upp en pizzeria där i gamla stan och killarna drack en STOR Cola.

Sen strosade vi runt en stund i de trånga gränderna, såg massa katter som låg och solade.

En kväll var vi på en Grekisk restaurang och en annan kväll på en som serverade Mexicansk mat.

Vi besökte en frisör för att klippa lillkille. Det var spännande och först ville han inte bryta vanan med att bli klippt av Åsa. Men med övertalning så blev det gjort.

På kvällarna så hängde vi bland spelen en stund.

Avslutar med några fler njutbilder.

Snart lämnar vi Rhodos

Dagarna faller i varandra. Vi har det så bra.
Men snart är den här semestern över och vardagen börjar om.
Hoppas på att få svar under fredagen ifall jour ska hämtas tillbaka på lördag eller inte…
Hoppas för hans skull på inte!

Imorgon ska vi vara utcheckade 11.00 och transfer hämtar oss 13.10.

Massa foton får sammanfatta hur vi haft det.

Rhodos

Nu är vi här på Rhodos , för mig en efterlängtad slutkläm på det bästa med denna sommar och min semester.
 Vill inte fokusera på allt som blev fel eller upplevs som jobbigt och jag försöker verkligen njuta. Tänker ändå berätta snabbt ur ett negativt perspektiv för att sedan bara ha fokus på det roliga.

På eftermiddagen i onsdags blev jag febrig, orkade inte hänga med på viktiga samtal med mina jourkollegor innan ett ännu viktigare möte med socialtjänsten därefter i torsdags. Jag och Jörgen var på det här mötet innan vi hämtade upp lillkille och påbörjade vår resa tilll Rhodos.
Är på riktigt fascinerad över hur bra det mötet blev, att vår röst blev så hörd?

Vi flög från Umeå flygplats torsdag kväll och landade lokal tid här i Rhodos 01.00 på natten. Transfer till vårt hotell och efter vi ätit några nattmackor hotellet lämnat i vår kyl så somnade vi vid tre på morgonen.

Har upptäckt att hotellet är gammalt och slitet, maten tråkig och överkokt, kan tillägga på det att febern består, har övergått till snuva och krax i halsen.

Men i övrigt njuter jag och fokuserar på att få lillkille att må så bra som möjligt.

I min vardag igen

Jag landade halv fyra igår afton, hämtade min bil på långtidsparkeringen och bilade hem till min familj. Jörgen hade hämtat lilltjej på förskolan och vi har nu två umgängesdagar med henne.

Medans lillan var på förskolan så städade jag undan här hemma och lade ihop en provtårta till ett bröllop i oktober.

Den blev godkänd av beställaren;).

Stötte på en intressant sammanfattning om hur det kan bli i ett förhållande där ena parten är högkänslig men inte den andre. Mycket stämmer in på oss, jag och Jörgen, men inte allt.

De sista blommorna i min trädgård har jag också fotat, delar med mig av några.

Lördagsmys

Jag har det oförskämt bra. Njuter av att få vara tillsammans med mina barnbarn och hjälpa dem i sin vardag.
Får en känsla av att leva som en Hollywoodfru. Att bo och röra sig i min dotters nybyggda hus, köra runt i hennes fina elbil känns lyxigt.

Idag hade Elton fotbollsmatch.

Vi åkte in till Täby centrum för att köpa Suchi till Alma och McDonald till Elton. Men Suchin var stängd så det blev McDonalds till barnen och rester hemma till mig.

Idag har jag torkat några av deras gigantiska fönster. Gillar att ha något att pyssla med då barnen är upptagna med sitt.

Kram

Agerat medmänskligt

Fick ett telefonsamtal av en vän till Erik och Johanna som jobbade i närheten där han bad mig om hjälp. Han var några hus bort och hade hört en kvinna ropa på hjälp och funnit henne liggandes på golvet därifrån hon inte tog sig upp. Ambulans var tillkallad då jag kom dit.
Jag satte mig ner på golvet och småpratade med kvinnan för att försöka förstå om hon var allvarligt skadad eller inte, hjälpte henne med att lägga kuddar under huvud och ben för att underlätta.
Hon var nog inte skadad på något nytt sätt, men jag och han som ringde mig vågade inte lyfta henne eller ta ansvar för att försöka med det då hon ändå verkade vara väldigt tung.

Ambulansen kom tillslut. Efter inledande undersökningar och samtal så hjälpte de kvinnan upp till stående och sen sittande utanför ytterdörren på en pall. Puls och svarsförmåga och kvinnans vädjan om att slippa åka med ambulansen in gjorde att fler insatser påbörjades.

Det som är fakta i den här historien är att kvinnan, eller snarare damen på strax åttio år ramlade på övervåningen i sin sutterängvilla, försökte ta sig upp till stående ställning genom att hasa sig fram på skinkorna till trappen för att genom dess nivåskillnader kunna dra sig upp. Till saken hör dock att en arm är nästan obrukbar på grund utav en felläkt tidigare skada/benbrott. Hon lyckades inte och hasade sig ner till nedervåningen där ytterdörren fanns och lyckades få upp dörren innan hon igen ramlade ihop med benen utanför tröskeln, Det var så Eriks kompis hittade henne.

Ambulansen valde att ringa brandkåren för att de skulle hjälpa kvinnan upp till övervåningen där kök, sovrum och bättre toalett fanns.
Jag erbjöd mig att låsa dörren efter att sos lämnat och att kolla till henne ikväll och imorgon. (Hennes man är på älgjakt i Sangis.)

Innan brandmännen anlände så hade nöden ingen lag och hon hasade sig till toan som fanns nere.

Jag sprang upp och ner för att hämta nya underkläder och så...

....sen fick ambulansen hjälpa henne och de såg att bajsen var alldeles svart och nu blev det övertalning och jag fick lämna tillbaka nyckeln så de kunde låsa innan de lämnade huset för att skjutsa in kvinnan till vård.

Det som för mig är självklart verkar inte vara självklart här nere i Stockholmsområdet? Nämligen att hjälpa varandra, lita på varandra och bemöta varje människa med respekt och vänlighet.

Ambulanskvinnan som för övrigt också heter Annica berömde mig och sa att det jag gjorde var helt enastående och fint. Ovanligt här nere där hon arbetar ville hon ha sagt.

Semester

Nu är vi inne i september månad och jag startade min andra och sista semesterperiod för i år.
De här dagarna innan semestern har varit känslomässigt jobbiga men jag har gjort mitt bästa att vara här och nu. Njuta av fina ögonblick med barnen, städat, tvättat, lagat mat. Gjort mitt bästa att välja mina tankar, välja glädje.

I fredags satt vi ute med grannarna och grillade lite korv.

Lördag och söndag var Jörgen sjuk och jag fick rodda med allt själv. Jag och lillkille gjorde biffar till middag till gårdagens inbjudna middagsgäst.

Söndag så åkte jag och killarna till Leos för att en skulle på kalas och vi andra skulle leka med lilltjej och hennes mamma. Vi hade kul och träffade på våra senaste jourplacering, syskonen vi hade några veckor före midsommar.

Igår kvällst hämtade Johanna upp mig på Arlanda drygt 20.30 och nu ska jag vara här nere och sköta om Elton och Alma till söndagkväll. Erik och Johanna flög till Portugal ikväll med sina vänner. Firar att två av dem fyllt jämnt.

Jag fick hjälp av Alma att laga middag.

Försöker hålla mig ifrån att stalka Lisa och Emma allt för mycket då jag vet hur vissa länder inte är fullt ut EU anpassade i mobilnät. Det blir för dyrt att sms och ringa helt enkelt.

Men de har varit på Eurodisney. Nu är de nog i Nice eller på väg mot Italien. Jag vet att de lever och har det bra i vart fall.