Intellektuell funktionsnedsättning

Idag har jag jobbat på med att ta hand om hem och barn själv då Jörgen är sjuk. Vi har varit mycket ute och jag har kunnat gräva runt och flytta mer växter och stenar. Den ovala rabatten börjar se riktigt fin ut.
 
 
Annat jag gjort då jag fått en stund över är att lära mig mer om Intellektuell funktionsnedsättning som kan förkortas IF.
Väljer att blogga om delar av det jag hittar om IF för att sprida mer kunskap till andra. Jag märker ju på de knasiga kommentarer och åsikter och rena kränkningar en del har haft behov av att skriva på sociala medier eller blogg om den här killen som skadade en liten flicka så svårt på Moröbacke.
Skrämmande också att jämföra en erfarenhet av en med adhd med den här killen som har medelsvår IF.
Jag hittade en fin film på Youtube.
Den förklarade väldigt mycket för mig.
Att ha en utvecklingsstörning innebär att man har en funktionsnedsättning. Det är en speciell funktionsnedsättning som har med hjärnan att göra.
Man kanske tänker lite långsammare.
Man kanske har svårare att förstå vissa saker.
Man kanske inte kan lära sig lika många saker. 
Det tar ofta längre tid. Man behöver repetera mer.
 
Visa källbilden
Jag gick en utbildning om den här diagnosen för något år sedan och det jag minns var en beskrivning om att normalstörda människor utvecklar sina färdigheter fram tills hjärnan vuxit klart vid ca 25 års ålder.
Om man då förenklat förklarar det med att en normalstörd person hinner ta 25 steg i utvecklingstrappan där de lär sig att gå, prata, skriva, räkna, läsa o.s.v.
Ett barn med IF behöver längre tid på sig för att lära sig nya färdigheter och stannar kvar längre på varje trappsteg, hinner kanske därför bara ta 10-15 steg på trappen innan 25 års ålder beroende på grad av utvecklingsstörning då förstås.
 
 
Så här beskrivs pojken från fallet på Moröbacke i NV .... Enligt pojkens mamma var han sen med att börja prata och skolan beskriver hans ordförråd som kraftigt begränsat. Samtidigt står det att pojken har lätt för att skaffa kompisar. ”Han har inga problem att ta ögontakt och kommunicerar genom gester och miner med sina kompisar”, står det i ett dokument.
 
Står för allt jag skrev i mitt tidigare inlägg om den här händelsen. Det pojken har gjort är vidrigt, fasansfullt, obegripligt och oförlåtligt. Ingen normalstörd 12-13 åring skulle kunna begå detta ohyggliga brutala brott som den här killen begått. Men vem är egentligen skyldig till att det här har kunnat ske?
 
Kram.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag jämförde inte IF med ADHD på det sätt du tolkat det , så ska förtydliga: att jag skrev om exemplet med ADHD och mamman som sa att det förklarar hens beteende som var orimliga vredesutbrott men det är inte okej ändå. På samma sätt menar jag att detta med mitt synsätt om pojken på MB innebär att jag förstår till 100% att han har IF men det är ändå inte en ursäkt för att göra detta. Nu är han inte dömd för detta och därför kan jag bara spekulera. Jag har mycket god kunskap I olika diagnoser och i ämnet efter 30 år som sjuksköterska och min bakgrund som barnsköterska och jobbar på jourtid inom bla stöd och service så jag kan ämnet väl.Jag förstår att vi inte tycker lika och det är 100 % okej men jag förstår absolut hans diagnos, det är bara den misstänkta gärningen jag avskyr. Jag har också en stark åsikt gällande lösning där jag anser att alla barn ska ha det bäst , men att barn som kämpar med alla motgångar som olika diagnoser och fysiska sjukdomar behöver mer stöd och hjälp. Jag skulle kunna skriva en bok om ämnet om barn och vilket stöd de behöver efter att ha uppfostrat ett gäng och med erfarenhet av psykisk ohälsa. Kramisar och fortsätt kriga för barnen, vi är på samma sida! Kram från din kusin 😍

Svar: Att ha IF försvarar inte pojkens handlingar, snarare förklarar. Vi är rörande överens om att hans handlingar ska få konsekvenser, men att önska att det skulle finnas dödsstraff i Sverige för att avrätta honom känns horribelt.Jag försvarar inte pojken, men jag tror på att alla barn har något gott i sig och alla barn har lika mycket värde i att få leva.

Kram.
Annica

2022-07-29 @ 07:57:13
Postat av: Anonym

Du är inte ensam om att tycka att jag är hjärtlös som skrev dödsstraff åt pojken men egentligen skrev jag dödsstraff åt pedofiler som han som våldtog och dödade Engla. Det var klantigt uttryck men jag blir bara så arg när jag tänker på vad människor kan göra mot barn. Vi har inte och kommer inte heller att få dödsstraff i Sverige men undermeningen i den åsikten var att jag HATAR tanken på pedofiler, våldtäkt etc så mitt skrivna inlägg låg det mycket frustration och medkänsla för de små tjejernas upplevelse. Jag kunde ha uttryckt det bättre. Det tar jag tillbaka, eftersom det enda folk som läst bloggen minns : att jag vill ha dödsstraff för barn. Nej, det var inte så jag skrev och jag säger det igen: bygg trygga barn slipper vi laga vuxna människor. Blogginlägget är ju borta också , mitt sätt att bemöta den storm det blev av ordet dödsstraff i kombination med barn.

Svar: Det är okej. Jag förstår att man blir så frustrerad över denna händelse att uttrycker i frustration saker som man sen inte skulle vilja driva igenom ifall det blev verklighet.Du är långt ifrån ensam i den här frågan och jag har läst jättemånga liknande kommentarer.
För mig blev det så verkligt det här ödet eftersom vi också har en person nära inpå oss som har diagnosen IF. Vi kämpar varje dag med den utmaningen det är att lära ut vett och etikett på ett enklare sätt då "ramminnet" inte klarar av så höga krav och så många ord.
Jag tycker fortfarande att du är en väldigt klok och fin människa, det förändras inte på grund utav att vi tänkte lite olika i en fråga.
Kram.
Annica

2022-07-30 @ 09:14:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0