Koll på livet

Jag har länge jobbat med mig själv och gör fortfarande det. Tänker att det är väl en livslång prosess att vilja utvecklas?
 
Försöker välja att mata den vita vargen och vara mer här och nu och inte grubbla så mycket.
Vill känna mig mer nöjd och mer lycklig med det liv jag har.
 
 
 
2019 var ett riktigt skitår då det hände så mycket som åt av min energi. Blev utsatt för svek, brustna löften och tomma ord, det hände en del brutala saker som tog mycket energi att kunna gå vidare från.
Jag kämpade och kämpade för att hitta guldkornen i min vardag, lyckades skapa flera aktiviteter som gav mig energi.
Men det var som om varje steg jag tog mig framåt så hamnade jag ändå två steg bakåt.
Gissar att min högkänsliga något introverta sida aldrig fick den så välbehövliga "egen återhämtningstid" jag så väl behöver.
Jag gjorde ändå det bästa av situationen och kämpade på. Jag kämpar alltid på.
 
 
 
 
Så mitt löfte till mig själv inför 2020 blev att ännu mer aktivt ta hand om mig själv genom mer planerad fysisk aktivitet, ännu lite mer disiplin på vad jag äter och tro mer på att jag duger.
Fokusera mer på det jag gillar än det jag inte gillar.
 
Skapa mer tillfällen som innebär tid tillsammans med min familj i vardagen. 
 
Ge de negativa tankarna mindre utrymme och låta glädje, kärlek, hopp bli det som fyller mitt inre mestadels.
 
Lära mig mer om olika tillvägagångssätt att tänka positivt för att få ett lyckligare liv.
 
 
 
Hur har det då gott hitintills? På plussidan:
 
* Jag har börjat yoga.
* Jag har fixat en helg i månaden då vi blir ledig från småbarnsansvaret och kan göra mer vuxna saker, med våra tonåringar eller utan.  
* Varit på föreläsningen Koll på livet med Jesper Caron som var ett klockrent sätt att boosta sig och få mer verktyg till att utveckla ett mer kvalitativt liv.
 
På minussidan: Jag har inte kommit igång med tillräcklig fysisk aktivitet och inte minskat tillräckligt på skärmtiden.
 
Koll på livet var en föreläsning som vävde in allt det här jag redan vet om, vikten av att ha bra grundläggande rutiner med sin kost, sömn och rörelse.
Att vi har olika kärleksspråk och hur vi kan styra våra tankar att välja tolka händelser mer positivt och inte anta att allt ska gå åt skogen hela tiden. 
 
 
Jesper började föreläsningen med att gestalta vad som tar av vår energi och vad som ger oss påfyllning av energi. Att hitta balansen.
 
 
 
Sen fick vi konkreta tips på hur vi kunde skapa mer tid och mer ork i vardagen. Att träna lågintensivt 3 x 40 minuter per vecka ger så mycket positiva effekter.
 
 
 
 
Något som kan ta mycket av ens energi är hur vi gör så många felaktiga antagande i våra möten med andra människor.
Ett antagande ger en konsekvens.
Våra antaganden baseras ju på den tanke som uppstår, händelser vi upplevt innan och de erfarenheter vi fått, energi, våra värderingar, kapacitet och beteende. 
 
 
Här menar Jesper att vi kan styra våra antaganden och ville uppmärksamma oss på att varje antagande får en konsekvens och att välja att anta saker ur ett positivt perspektiv gör att du känner att du har kontroll över situationen och känner dig lustfylld och tillåtande.
Medans om du väljer att anta allt ur ett pessimistiskt, negativt perspektiv saknar man något och har inte koll på läget och det känns plågsamt och hopplöst.
Den positiva - HARI KONTROLL,   LUSTFYLLD, TILLÅTANDE.
Den negativa - SAKNAR, UR KONTROLL, PLÅGSAMT, LÅST
 
 
 
Att klura ut hur din vän, ditt barn eller din käraste helst vill bli bekräftad är en bra idé då vi har lite olika "kärleksspråk".
En del behöver mer närhet och kramar för att känna sig påfylld och bekräftad, en annan mår bra av att få ge och ta emot gåvor eller tjänster eller tid tillsammans, tid att bli lyssnad på.
 
Det handlar mycket om att vara NÄRVARANDE och sträva efter att vara passionerad, snäll och omtänksam.
 
 
Ja jag kämpar på med att införa olika förändringar för att nå ett bättre välbefinnande. Något som jag inte mår bra utav är då det är rörigt och idag har jag städat i tvättstugan och vikt om kläderna i barnens (inte Emmas) garderober. 
 
 
Kram.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0