Semla och tjejhelg

Nu har jag haft fullt upp med skojsigheter och har faktiskt inte hunnit med att få ihop några blogginlägg.
 
Idag är det fettisdag och jag tänker unna mig en semla. Tror på "inga förbud" för mig, men att jag oftast behöver skippa vetemjöl och ultraprocessad mat.
Försöka äta så "ren" mat som möjligt och öka på mängd protein och grönsaker.
 
Just nu har vi småtjejerna här och jag får lite mer rutiner på mitt liv i och med vår nya jour som ska skjutsas och hämtas från sin skola.
 
 
Ljuvligt med ljuset som är på väg tillbaka till oss Nordbor. Klockan kvart i fyra på heden idag tog jag ett snabbt foto på blå himmel och sol.
 
 
 
Men tillbaka till i fredags och starten av vår tjejhelg i Ammarnäs.
Jörgen fick upp luckorna innan jag åkte iväg och jag kunde ta ett foto på vår nyuppfräschade tvättstuga. (Ej färdig än).
 
 
Jag packade in maten jag förberett och det jag handlat tidigare till vår tjejhelg i bilen där vid halv ett. Åkte sedan ner till stan för att inhandla det sista av den mat vi planerat tillsammans att köpa.
Hämtade sen upp Marie en stund före två och sen åkte vi till Drängsmark för att hämta upp våra kompisar.
Vi landade i vår Dröm i Ammarnäs vid artontiden och efter en rundtur i stugan packade vi upp och in maten. Förberedde lite grönsaker till rörorna jag gjort hemma, korkade upp lite bubbel och njöt av förrätt innan vi började laga mat.
 
 
Till middag blev det ädelostkyckling med det jag kallar falsk hasselbackspotatis.
 
 
Det var riktigt kallt i Ammarnäs den här helgen men vi körde på med vårt tänkta schema. 
Så på lördag efter vissas frukost plussat med frunch för alla tog vi bilen och åkte runt på en sightseeing i Ammarnäs. Potatisbacken, Nolsia, Affären och Tjulträsket.
 
 
Efter sightseeing så bylsade vi på oss och lagade mat vid vår grillring.
 
 
Därefter hade vi tänkt ta en timmes skotertur fram och tillbaka till Äivesåive men vi frös, det började skymma och vi sköt upp det till söndag förmiddag.
 
Vi la pussel, spelade sällskapsspel och åt gott, såg Mello och bara njöt av livet.
 
 
På söndag vaknade vi upp till ett mycket kallt Ammarnäs, -35 grader och någon skoterfärd blev det inte tal om.
Jag gick ut och satte i motorvärmaren.
 
När vi mitt på dagen städat bort och ätit vår lunch, packade vi ut oss till bilen och tog på tändningsnyckeln som inte svarade något alls.
Fick sen fin hjälp av lokala ortsbor med starthjälp. Sen rullade vi i sakta mak ner från Ammarnäs.
Vi körde inte fortare än åttio då vi ville spara på påfrestning av köldskador på bilen. 
I Sorsele tog vi kisspaus och där var det bara - 20 grader och vi kunde rulla lite fortare hemåt.
 
 
Igår tog Jörgen hand om middagen och de barn som var hemma då. Jag och jour var på ett möte och sen köpte vi lite varmare kläder och Suchi till middag.
 
 
Just nu känner jag så mycket glädje och tacksamhet över de val jag gör och hur livet sen blir.
 
Kram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0