Gjorde mig nyfiken på fjärilar

Tidigare i veckan bestämde jag mig för att försöka planera ett litet tidigt födelsedagsfirande för mammas livskamrat Ulf. Så tidigt igår beställde jag två smörgåstårtor från ICA i Kåge efter jag fått klartecken och idag så plockade vi upp tårtorna och bilade ner till Gumbodahamn.
Tanken var att ungdomarna skulle med, de hade tackat ja innan tårtorna beställdes, men idag så kändes det annorlunda för dem och de blev kvar hemma.
Det blev jag, Jörgen och lillkille som bilade iväg.
 
 
Vi fikade smörgåstårta till både mellis och middag. :)
 
Jag och lillkille gick ut en sväng och tittade på traktorn, båtarna och havet.
 
 
Ulf är som ett levande uppslagsverk och kan mycket om nästan allting. Idag kom vi in på ämnet fjärilar och förutom att Ulf kan mycket om allting så är han en duktig konstnär också.
Den här tavlan som han håller i på bilden här nedan har han målat själv genom att studera ett litet frimärke med en Påfågelögafjäril som motiv.
 
 
Ulf berättade informativt om olika fjärilar och dess teckningar på vingarna och det fick mig att förstå att allt är inte Nässelfjärilar som jag ser i min trädgård.
 
 
Ovan är ju förmodligen en Tistelfjäril, väldigt lik Amiralfjäril förutom att som jag ser det inte har det blåa ute på de övre vingspetsarna.
 
 
Man lär så länge man lever. Idag har jag kunnat vara mer i nuet och inte haft så mycket grubblerier och ångest. Skönt.
 
Kram.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0