Lycka och att ta ansvar för sin del av sammanhanget

 
 
I dag blev det inte bra för mig eller för min tonåring, jag klarade inte av att kontrollera mina känslor. Klarade inte av att välja att hålla kvar ficklampans sken mot det som är bra. 
Fastnade i antaganden om varför det blev så här? Vad gjorde jag för fel nu? Sen kommer oron för de framtida konsekvenserna, med andra ord kan man säga att jag går in i ett stresstillstånd där jag inte längre kan tänka klart. (Idag beror mycket på att jag misslyckades med att peppa iväg Emma till skolan). Det här är en dålig egenskap/sida hos mig som jag ständigt jobbar på.
 
 
 
 1. Hitta ett syfte i livet.
”Ditt syfte i livet är att hitta ett syfte och arbeta mot det med hela ditt hjärta.”
 
 2. Arbeta på dina negativa känslor.
"Ingen kommer att straffa dig för att vara arg. Din ilska kommer att straffa dig istället.”
 
 3. Här och nu är allt som spelar roll.
”Lev inte i det förflutna, föreställ dig inte framtiden: fokusera på nuet.”
 
 4. Självkontroll är nyckeln till lycka.
”Ett disciplinärt sinne bringar lycka.”
 
 5. Besatthet är källan till allt lidande.
”Roten till lidandet är besattheten.”
 
6. Jag förstår dig, du är en del av mig, jag är med dig. 
”Sann kärlek kommer från förståelse.”
 
 7. Du är din egen värsta fiende.
”Inte ens din värsta fiende kan skada dig lika mycket som dina egna tankar.”
 
 8. Ihållighet och ihärdighet.
”Om du lägger till bit för bit, och gör det ofta, så tar det inte lång tid för det att bli mycket.”
 
9. Tala intelligent.
”Ett ord som bringar fred är värt mer än tusen ord med ingenting inuti dem.”
 
Buddistiska visdomsord jag hittade här för att peppa mig in på rätt spår igen.
 
 
Jag har mycket kunskaper och förmågor, stor förståelse för vad som krävs av en för att må bättre och leva ett lyckligare liv.
Tyvärr är jag som många andra också expert på att skjuta på saker, hitta på undanflykter och skylla ifrån mig. Inta fullt ut ta ansvar för mitt mående.
 
Det är så enkelt i teorin, men mycket svårare i praktiken.
 
 
 
Jag faller emellanåt även jag men så finner jag styrkan att kravla mig upp ur gropen av självömkan, för det är bara jag själv som är min lyckas smed och då är internet ett fantastiskt ställe att hitta kunskap och strategier att ta lärdom ifrån.
 
Det jag tränar och tränat på de senare åren är att styra mina tankar till att välja glädje.
 
 
 
Vi kan ju alla uppleva glädje, i det lilla och i det stora. Kanske det är viktigt att just träna på att uppskatta det lilla, inte springa förbi det där som faktiskt kan ge oss lite glädje. Det kan ju vara en soluppgång eller en doft, någonting vackert på väg till jobbet, en god kopp kaffe på lunchrasten. Det vi tar för självklart. Där ligger nog en stor utmaning, att stanna upp, att ta sig tid.
Det handlar inte om att gå runt och skratta hela dagarna, det blir lätt ett resonemang om antingen eller. För mig handlar det om att dels välja förhållningssätt till det jag möter, att varje gång välja att acceptera det jag inte kan påverka.
 
Alla har tillgång till de nio grundkänslorna sorg, rädsla, ilska, skam, avsky, äckel, förvåning, intresse och sist men inte minst lycka.

– Lycka är alltså en rent fysisk förnimmelse, en känsla som är mätbar och möjlig att känna i kroppen, säger Titti.

 

Vi har ett medfött lyckosystem och när vi är glada frigörs olika ämnen så som serotonin, endorfiner, dopamin och oxytocin. Förutom det rent kroppsliga finns det även vissa grundläggande behov som behöver fyllas för att vi ska kunna uppleva mer bestående lycka enligt Titti. Dessa är näring, sömn, motion, beröring, relationer, värde eller självkänsla och balans mellan vila och aktivitet.

– Vi rör oss hela tiden fram och tillbaka på en skala från hungrig till mätt, från pigg till trött, otillfredsställd till tillfredsställd. Behov är något som vi måste lära oss att förhålla oss till genom livet.

 

Lycka ligger inte i ägandet utan i görandet!

 

 

 

 

 

 

 

 
Kram.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0