Tillbaka till Cypern

Jag hade ju lovat att återkomma med mer information om vår utflykt med Apollo som kallades för "Det riktiga Cypern".
Så här beskriver Apollo utflykten:

Under den här utflykten tar vi oss upp i Troodosbergen, till små byar med charmiga gamla hus, trånga gator och tavernor med traditionell mat. Vårt första stopp är i den lilla byn Kampia där vi gör ett kortare stopp för kaffe/te och frukt. Vi fortsätter till den numera nästan övergivna UNESCO-skyddade byn Fikardou där vi promenerar genom stadens väl bevarande medeltida trånga gator. Vi tar oss vidare upp till en av Troodosbergets toppar för att besöka det högt belägna Macherasklostret. Klostret är tillägnat jungfru Maria och är känt för sina imponerande ikoner och väggmålningar. Efter klosterbesöket är det dags för lunch i byn Vavatsinia på en familjeägd taverna. Här välkomnas vi av Takis och hans familj och bjuds på en traditionell mezelunch. Tid finns även att promenera runt i byn innan vi fortsätter vår färd. Dagen sista stopp gör vi i byn Lefkara som är känd för fina silverarbeten och broderier. Distriktet Lefkara är även känt för sina många vingårdar, och vi avslutar dagen med en vinprovning.

På väg till vårt första stopp berättade vår duktiga guide om sitt land "Kipros". Om Turkiets ockuption, statsskick, kultur, inkomst, skolgång, natur och miljö.
Jag tycker om att få höra om landet jag befinner mig i.

Vårt första stopp på den här guidade bussturen blev i den lilla byn Kampia. Vi fick gå in i ett litet cafe där vi blev bjudna på kaffe och kakor.
Guiden berättade att det är ganska vanligt att det ser ut så här att gubbarna sitter och spelar kort på byns café medans gummorna ses hemma i köket hos varandra, alltså ingen ovanlig syn i småbyarna.

Johanna tog fina miljöbilder i den här byn.

Sen slingrade vi oss upp i bergen och guiden berättade om terassodling, djurlivet och avbefolkning. Brunnar och bevattning.

Nästa stopp gjorde vi i den Unescoskyddade obebodda men väl bevarade byn Fikardo. Hela byn har förklarats som byggnadsminnesmärke för att skydda de sällsynta träsniderierna och den folkliga arkitekturen från 1700 – talet. Katsinioros och Achilleas Dimitris hus som båda delvis är från 1500 – talet har restaurerats som levande exempel på den lantliga byggnadsstilen. De fick därför Europa Nostra-priset 1987.

Här är vår guide:

Han berättar om vinkrukorna och om hur man gjorde vin och sen hembrännt utav resterna.

Det fanns en liten kyrka i byn och några gravar.

Vi fortsatte vår färd till Machairas-klostret som grundades 1148 av två munkar som hittade en ikon föreställande Jungfru Maria i en grotta och ligger naturskönt i en sänka i Machairabergen.
Vi fick besöka en mer nybyggd kyrka där Mariaikonen fanns. Man behövde täcka axlar och knän.

Väl inne i kyrkan tände vi ljus för våra nära och kära. Ett ljus för de levande och ett ljus för de döda.

När vi åkte vidare nerför bergen fick vi möte med en lastbil och bussen fick tillslut backa en bra bit. Duktig busschaufför minsann.

Mezelunchen sen uppskattades och vi satt tillsammans med ett ungt par.

Efter lunch förevigade jag Johanna då hon var på kottjakt.

Det blev kottjakt igen på resans näst sista stopp i byn Lefkaras där vi gick runt bland butiker som sålde silverarbeten och broderade dukar.

Det sista stoppet på vår bussutflykt gjordes på en modern vinfabrik och vi fick prova tre sorters viner. Rött, Rose och Vitt vin.