Tänk att något som låter så enkelt kan vara så svårt

Dagens reflektion och självrannsakan handlar om mina tankar om föräldraskapet.
Ja jag har grubblat och funderat väldigt mycket de senaste dagarna och ja jag har känt mig ledsen och dränerad på energi.
 
Har reflekterat över det svåra med att skilja på sorg/ledsen - depression/ångest. Har också förstått att jag måste be om ursäkt ifall mitt skrivande här på bloggen och mitt sätt att fungera med att grubbla, analysera och reflektera, har fått dig att känna dig otillräcklig, för det har nämligen aldrig varit min avsikt. Förlåt!
 
 
"Nu pratar vi inte om lite skolleda och vanlig tonårströtthet. Det kan jag handskas med. Men när det är allvar? "Det är ju skolplikt serru".. "Försök ".. "Bit ihop"... Tomma ord för en deprimerad som verkligen vill bara vara hemma. Som verkligen kämpat men som inte orkar. Googlar på saken. Hur gör man? Ska man dra tonåringen i örat in i bilen och tvinga? Eller hota med att dator o mobil försvinner i tre år? Ska man muta med saker man inte har råd med eller för den delen HAR råd med ? Ska man böna, be eller pedagogiskt förklara vad livets mening är? Vad ska man fuckinghelvetesjävlaskit göra?!!??? 
Ibland känner jag mig så otillräcklig. Slut på idéer. Slut på motivation att ens försöka . Men jag måste ju. För vem ska annars hjälpa? Vem ska finnas där för de guldklimpar som jag värdesätter allra mest? Älskar högre än mitt eget liv?  Om inte jag!?
Om jag sviker. Inte orkar. Inte kan eller vill. Vem fan ska hålla huvudet över vattenytan för livets mening? "
 
Ovan är ord som jag själv hade kunnat skriva och har säkerligen även gjort det i någon annan version någon gång här på bloggen? Men just de här meningarna har jag hittat på en annan blogg.
 
Egentligen är svaret på ovan funderingar om föräldraskapet lika enkelt och självklart att svara på i teorin men i praktiken är det så svårt att genomföra och att inte hamna i den känslan av otillräcklighet.
 
Alla barn behöver kärlek, bekräftelse, tid tillsammans, beröring och gåvor och det är jag övertygad om att den här bloggaren och vi flesta föräldrar ger våra barn.
 

För oss har det fungerat hyfsat (efter minst två års kamp!!) med att förbereda barnen på vad för regler som ska gälla och varför. Vi har varit tydliga med vad vi förväntar oss av barnen och vad konsekvenserna blir ifall det inte hålls. Jag väljer att använda ordet konsekvenser och inte hot, för hot det är när man ger konsekvens utan förberedelse.
Ingen skola = ingen skärmtid den dagen.
Det är min fulla övertygelse att vi behöver hjälpa våra barn och ungdomar att vara noga med att inte rucka på vår kroppsklocka allt för mycket genom att vända på dygnet helt och hållet på helger eller lov. 
 
Som sagt det är enkelt i teorin men i praktiken med dagens tonåringar är det svårt att konkurera med "skärmen" som är tonåringars "liv". (I natt kände jag och Jörgen oss misslyckade).
Tid tillsammans blir lätt bara en snabbis vid matbordet.
Kärlek är så svårt att få ge då vi ses allt för sällan.
Beröring sker lätt endast vid en snabb hejdåkram någon gång då och då.
 
Ser också nästan en trend bland främst tonårstjejer att de försöker få bekräftelse genom en slags konkurens om vem som mår sämst? Det har blivit vanligare och vanligare att man skär sig och mår allmänt dåligt.
Träng er på och kryp upp till dom där i sängen emellanåt och försök få se vad de gör när de är gömda där bakom skärmen, eller bara ligg där bredvid dom så kommer det att ske små positiva förändringar med tiden.
 
Det är svårt men inte omöjligt och de flesta föräldrar kämpar med att skapa tillfällen så de får så mycket tid tillsammans med sina barn som är möjligt för att kunna umgås, lyssna på dem och försiktigt guida dem till att bli starka, trygga, fina vuxna individer.
 
Nu ska jag ta itu med tårttillverkning för imorgon ska vi på ettårskalas. Lily Rue Lidman tänka sig att det redan är ett år sen du föddes?
 
 

Hittade en jättesöt mintgrön kanin som har samma päls som Rues snuttemysfiltar. Kanske blir den också en myssnutte?
 
Jag har följt mitt kostschema till punkt och pricka och ikväll får vi även dricka lite vin. Dagens middag blev en laxgryta.
 

Var lite skeptisk till två ingredienser nämligen räkorna och den färska spenaten, men det hade jag inte behövt vara, allt var supergott.
 

Kram.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

2018-01-14 @ 14:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0