Så mycket bättre

Jag är ett fan av TV-programmet Så Mycket Bättre och igår lyckades Niklas Strömstedt bäst textmässigt med hans tolkning från Ace of Bace stjärnan Jennys material.
 
Bildresultat för niklas strömstedt glasögon
 
HELA TEXTEN ORD FÖR ORD

SD, Avpixlat, Nordisk ungdom, Exponerat och Fria Tider

Nordfront, Svenska motståndsrörelsen

Järnrörsligan – med trollsvans

 

Lyckolandet vi som lever här och kan det

Hissa flaggan och förstå den kan va’ mer än gul och blå

Lyckolandet

Vi som hade tur och fann det

Se den värld du lever i, alla människor är vi

 

Två barn en mor på havet i en båt

De flyr ett krig där alla släktingar gick åt

En horisont, där rädslan inte bor

Ett bättre liv, de hoppas och tror

 

SD, Avpixlat, Nordisk ungdom, Exponerat och Fria Tider

Nordfront, Svenska motståndsrörelsen

Järnrörsligan – Nej, nej tack!

 

Nöjesbladet har tagit del av ett brev där Niklas Strömstedt förklarar hur han tänkte kring ”Lyckolandet”.

Jag är stolt att leva i ett land där de flesta ser det som självklart att alla människor är lika värda. Men jag är också rädd. För rasismen och för hatet som sätter flyktingförläggningar i brand och säger att det finns ett ”vi” som har rättigheter, och ett ”dem” som får skylla sig  själva att de råkade födas någon annanstans”, skriver han.

Niklas Strömstedt tycker att det politiska läget i Sverige ibland känns som hopplöst.

Det är som om vi kommer från olika planeter. Vi är svenskar allihop men vi har helt olika uppfattning om vad det faktiskt innebär att vara svensk”.

Han säger också att han vill kunna se sina barnbarn i ögonen utan vetskapen om att han tittade åt andra hållet.

Ni får kalla mig naiv. Pinsam. Idiot. Ni får kalla mig vad ni vill. Men jag tror på riktigt att alla människor har rätt att finnas till”.

 

I länken här under kan ni läsa hela artikeln och Niklas egna uttalande.

 

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/samycketbattre/article21709219.ab

 

Idag är det farsdag och nu ska jag lägga ihop tårtan och göra lunch till familjen.

 
Kram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0