föreläsning

I går var jag på en föreläsning på Campus. "Hur kan du träna din motivation" var temat och föreläsaren heter Ann-Charlotte Pavval, utbildad Hälsopedagog.
   
Mycket känner jag igen och mycket praktiserar jag också, men otroligt många tänkvärda saker sades och mycket kommer jag att ta lärdom av, bl.a det hon sa om måsten och val...

Förutom det ofrånkomliga faktum att vi alla måste dö, så FINNS DET INGA MÅSTEN.
Det finns bara val. Valen styr livet!

Om man byter ut ordet måste mot vill så blir allt mycket lättare. I stället för jag måste träna så blir det, - jag vill träna. Jag vill träna för att jag får energi, blir piggare, orkar mer, blir gladare.. o.s.v. Enkelt va? Det ligger väldigt mycket psykologi bakom allt vi gör och det gäller att tänka positivt för det gör allt så mycket lättare. Att tro på det man gör eller kanske snarare tro på att man ska nå dit man vill nå, är halva grejen. Resten är hårt arbete och man får inget gratis!

Ett bra val är att fokusera på det positiva och inte som jag gör många gånger, "grottar" ner mig i det tunga och jobbiga tankarna. 

Dagens middag...



När jag kom hem i afton, efter att ha skjutsat Emma till sin fotbollsträning, tog jag en tur i trädgården med kameran. Trots snöfallet i helgen så växer det och perennerna skjuter skott. Planterade lökar i höstas och de har också vuxit upp genom jorden.

  

Tror bestämt jag vill ta fram krattan imorgon mellan utvecklingssamtal och hälsocentralbesök.



Kram.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0