Ett nytt år knackar snart på

Vilka underbara dagar jag fått ha i Ammarnäs med nästan hela min familj. Tacksam.
Emma stannade hemma. Valde att jobba fyra dagar och få egentid i lugn och ro.

Mys med pusselläggning på kvällarna och även andra stunder.

Jag, Jörgen, Lisa, Olle, lillkille, Pontus och lilltjej åkte upp till Ammarnäs på juldagen. Stannade i Arvidsjaur för att handla det vi behövde. Olle och Lisa hade tagit med sig viltkött och planerat att bjuda på en lunch och en middag. De hade siktat högt och lunchen blev hemmabakade kebab bröd som sen fylldes med vildsvinsfärs kryddad med ajvar. Middagen var en god gryta med hemmagjort mos och jag har inga bilder på det tyvärr.

Vi åkte skoter till en grillstuga femton minuter ifrån vår stuga där vi intog denna fantastiska lunch.

Efter de supergoda ajvarkebaben fixade Johanna med fantastiskt goda kanelbulle pinnbröd till barnen och de som hade plats kvar i magen,

Johannas familj kom upp annandagen och även Mikaels familj. Då dukade vi upp julbordsresterna.

Innan julmatsmiddagen hade vi få som redan var i stugan grillat kebab som utelunch och försökt få igång skotrarna som var svårstatade efter sommarvilan.

Första utedagen med hela familjen blev det hamburgare till lunch och pimpling. Olle fick det enda nappet, en liten minifisk som fick simma vidare i sjön.

Klämmackor och miniskoter fyllde också våra hjärtan med fina minnen.

Jörgen åkte hem med lillan, Lisa och Olle onsdagkväll. Jag och lillkille fick stanna kvar till idag med Johanna och Mikaels familj.
För idag städade vi ur stugan och åkte hemåt eller vidare till nya äventyr. Jag, Pontus och lillkille lämnade material på sopsorteringen och en hjälm till Grundström. Där fotade jag fina vyer.

Vi rullade från Ammarnäs drygt ett och åt en sen lunch i Arvidsjaur jag, lillkille och Pontus.

Jag kan inte säga det nog många gånger. Jag är så tacksam! Tacksam för det liv jag lever.

Det är snart ett nytt oskrivet år vi ska handskas med och nu hoppas jag bara så intensivt att jag, min man och alla andra nära och kära får vara friska och få fortsätta njuta av livet och umgås med vår stora familj.
Jag gjorde ju en cellprovskontroll innan jul och den måste göras om.

Julafton 2022

Jag har haft en underbar julafton. Sovmorgon tog alla i familjen och efter frunch ställde jag mig och gjorde en god grönkålssallad.

Grönkål och rödkål som jag masserade in en mixad dressing innehållande, chili, apelsin, citron, olivolja, hjortron, salt och peppar. Sen garnerade jag salladen med apelsinklyftor, pistagenötter och hjortron.

Jag stod för köttbullar, porterstek, champinjonstuvning, gravad lax, WBpaj, romröra och laxröra. Farmor Britt stod för röbetssalladen.
Mikael är expert på god plockmat som räkcheescake, goda snittar och ägghalvor.

Tomte fick vi inte tag på så jag offrade mig och ingen av barnen misstänkte mig. Gott betyg som tomte.

Efteråt var det en svettig och nöjd mammatant som fick fixa till sig lite innan jag kunde gå in och njuta av paketöppnandet.

Vi var ut och tog lite kort på mina fem barn också.

Jag är så stolt över er alla fem. Vilka fantastiska unika fina individer ni blivit.

Nio år

Idag har vi fikat med farmor och bytt lite klappar. Jag har blivit bortskämd och fått några supergoda apelsinkakor att mumsa på.

De där kakorna som är längst ner till höger på kakfatet.

Till middag gjorde vi Kebab och sen firade vi Elton som fyllde nio år den 17 december.

Myser på

Jag hämtade Johanna och Alma på flyget igår.

Sen gjorde vi en del inköp av klappar på stan och intog lunch på Tatung.

Idag har jag, Johanna och Alma köpt de sista julklapparna. Ikväll har jag bakat saffransbullar och klippt lillkille.

Julmat

Tiden rullar iväg och jag kände att jag inte kunde ligga mer och vila. Jag kommer att ha båda mindre barnen hemma imorgon och på tisdag har jag möte och umgänge. Onsdag kommer Johanna och Alma. Torsdag kommer Erik och Elton. Fredag kommer Lisa och Olle.

Det blev således så att jag gjorde köttfärssmet på 4,5 kilo och tillagade  porterstek av en bit nöt och en bit  älgstek.

Lilleman och Jörgen hjälpte mig sen att trilla köttbullarna.

Drabbad av influensan

Hej mina vänner! I måndags vid 14.00 byltade jag in en sjuk lilltjej i varma kläder, sen skjutsade jag Jörgen till flyget, dax för konferense i Malmö.
Jag började känna av feber när jag satt i bilen och har varit rätt så däckad sedan dess.
Hög feber och hosta har varit min och lillans följeslagare och tisdag vid middagstid kroknade även lillkille.
Nu är jag nyss hemkommen från stan, har lämnat lillan till sin mamma. Även om febern har gått ner så finns det noll energi i kroppen. Minsta lilla jag gör så känner jag mig snurrig och matt. Men som mamma måste man orka utföra vissa sysslor ändå.

Strålande fint, men kallt väder idag och jag stannade på heden och tog två kort.

Jörgen kommer hem ikväll med sista flyget och lillan har mammahelg så nu kan jag vila någon dag innan jag tar tag i julmaten och inköp av de sista klapparna.

Kontraster

Ja vi är hemma igen sedan i fredagskväll. Flygresan gick bra även om den kändes oändligt lång.
Vi fick väskorna fort och sen öppnade vi dem och tog på oss vinterjackorna innan vi plumsade ut i snön och fick sopa av bilen. Skarpa kontraster då man åker utomlands den här årstiden.

Vi hämtade hem lillkille på vägen och han har haft en kanonbra vecka hos Mikael och Maria. Jag blev så rörd och tacksam över de fina ord Maria skrev i våran messengergrupp.

"tänkte bara berätta att vi haft en fantastiskt fin och rolig vecka med Reino! Han är så duktig och snäll. Han är så omtänksam med Freja, leker så bra med Rue och har ju stenkoll på sina rutiner 😍 han är så välkommen när han vill/behöver 😃"

Jag har kämpat den här helgen med att packa upp resväskan och tvätta, vika och dona förutom att jag har skottat efter traktorn både lördag och söndag.

Idag fick jag god hjälp utav lillkille.

Jörgen har blivit krasslig och sprungit på toan och lillan hämtade jag hem från mammaumgänge nu ikväll och hon är riktigt sänkt av förmodad magsjuka då hon hade kräkts i morse och sen inte velat äta något. Feber har hon också.

Lillkille fick i afton hjälp av Jörgen med att bygga ihop en födelsedagspresent från sina föräldrar.

Snart utcheckning

Nu är det inte så många vakna timmar kvar för oss här på Kanarieöarna, Vår transfer hämtar upp oss 04.10 i natt och vårt plan ska gå tre timmar senare.

Vår sista dag här har vi haft sol och vi har spenderat vår tid vid poolen.

Lillan har inte sovit idag och var superspeedad då vi åt middag. Timmen innan middag såg hon på Bing och åt chips.

Blev inte många tuggor som hamnade i hennes mage, men kul hade hon.

Här i Maspalomas

Dagarna rullar in i varandra och vi hittar en lunk mellan bad, matintag och mittpådagenvila som funkar för oss alla.
Idag blev det ändå lite annorlunda då Jörgen inte kände sig kry.
Jag och lillan åt frukost själva.

Sen pysslade vi i solstolen en stund utan sol.

Rastlösa jag beslöt mig för att ta en promenad med lillan då solen bestämde sig för att gömma sig. Vi gick till stranden och jag släpade sen vagnen genom sanden för att komma till sanddynerna.

Sen blötte vi tårna i vågorna på stranden.

Blev väldigt många härliga steg för oss idag.

När vi kom hem åt vi en sen lunch. Sen vilade vi då regnet och åskan kom.

Nu innan middag blev det ändå ett bad för lillan och Jörgen.

Hotell Dumas

Vi åkte vid halv tio på förmiddagen igår och var i hyfsat god tid i Umeå där vi åt lunch på IKEA.

Tyvärr fick vi veta när vi var incheckade att planet var tre timmar försenat.
Vi roade oss så gott det gick på flygplatsen.

Sen kom äntligen planet och vi kunde kliva ombord runt nitton tiden.

Det blev supersen middag och lillan som inte sovit något på dagen var så tapper och höll sig vaken länge.

Sov sedan djupt och skönt i några få timmar innan vi landade och behövde vänta på bagage.

Vi var sen framme på hotellet och isäng runt fyratiden svensk tid, Spansk tid var vi isäng vid tre.
Men sen efter några timmars sömn fick vi äntligen bada och mysa på.

Kram.

Gran Canaria nu är vi snart där

Imorgon bilar vi ner till Umeå och om allt går som det ska så lyfter planet 15.50 mot Gran Canaria.
Vi planerar att äta lunch på IKEA och kanske shoppa lite julklappar som sen får bo i bilen medans vi har semester.

Min planering inför vår resa har gått bra och jag har haft bra koll på att hinna med mina sysslor och packning. Jag har idag packat Reinos väska och lämnat den hos Mikael och Maria. Jag har bokat om hans taxi så han blir hämtad och lämnad där i en vecka.

Igår var det onsdag och juntakväll. Jag uppskattar de kvällarna var tredje vecka.