Bjuröklubb

Idag har vi besökt naturreservatet Bjuröklubb.

Vi avlade också en blixtvisit hos en f.d arbetskompis som har sommarstuga där bredvid.

Middag intog vi i Skellefteå på en pizzeria, innan vi åkte hem och förberedde barnen för att gå i säng, därefter åkte alla vuxna + Pontus iväg till Gokartbanan.
Jag och Emma fick äran att lägga alla små barnen, vilket vi fixade med bravur.

Vi umgås

Johanna, Erik och Elton är hos oss och vi passar på att umgås, datorn har fått vila. De kom upp i söndags, lagom till middagen.

På kvällen spelar vi Plump.

Lördag, dagen innan vi fick gäster var vi och träffade Jörgens kusiner. Första gången på länge vi hade barnvakt och gjorde något tillsammans jag och Jörgen. Roliga lekar och god mat.

Jag och Emma har varit en sväng på akuten och kollat så inte hennes fot var bruten efter studsmattelek. Förmodligen bara en mjukdelsskada som ska få självläka sa doktorn.

En afton åkte jag, Johanna, Pontus och Lisa in till stan och busade runt på Solbackenområdet och shoppade.

Igår var vi till Piteå och badade. Jag lagade fiskgryta till lunch och förberedde middagens pastasallad innan vi åkte.

Småttingarna hann leka en stund i stora lekparken innan alla var klara och vi lämnade Piteå.

Vi har också hunnit besöka grannens söta kanin och matat den med färskt gräs.

Nej nu ska jag fortsätta umgås.

utflykter

Det blev inget blogginlägg här igår för jag hade ingen inspiration till att skriva. Vi var en sväng till stan och Emma shoppade upp sina presentkort, Jörgen köpte jeans och några T-shirts och jag köpte skor till de små.

Vi fikade också på Waynes.

Idag tog vi en promenad på väg och i skog.

Sen mötte jag upp min bror i Ostvik för han har lagat min älsklingsnagelsax.

Tack!

Ikväll hämtade jag hem sonen som sovit borta hos kompis i Byske och då hälsade jag på pappa och vattnade.

renbäddat och städat

Jag har mest pysslat på inomhus med att plocka och städa. Renbäddat de smås sängar samt våran egen, städat toan och försökt stryka mina t-shirts och då svurit över strykjärnet som trasslade, undrar vad det är med mig och strykjärn!? De har i vart fall strykande åtgång i mitt hushåll.

När jag drog runt på dammsugaren här på eftermiddagen kom jag på hur vi skulle göra för att tvätta upp hallmattan. Jörgen fick till uppgift att spika upp den på väggen;)

Till middag lagade jag lax i ugn, men hade ingen potatis hemma utan det fick duga med pulvermos. För att kompensera upp kostcirkeln gjorde jag lite grönsakspytt.

Var ute en sväng med kameran i trädgården och fotade lite blommor också..

Rhodos fortsättning

När vi svalkat oss vid havet gick vi tillbaka in i staden och vidare till gamla Rhodos stad för att äta lunch. Vi hade blivit rekommenderade en restaurang och virrade runt i värmen ett tag innan vi fann den.

Men sen var det underbart att få sitta ner i skuggan och ta ett glas kallt vin och gå ut på nätet för första gången sen vi landat. Den här restaurangen hade Wi-Fi men inte vårat hotell. Jag åt Sovlaki och Lisa valde Gyros.

Vi var mycket nöjda med maten och Restaurangen.

Sen strosade vi tillbaks till uppsamlingsplatsen och tittade på allt gammalt och vackert på vägen...

När vi kom hem till hotellet valde Lisa att duscha och chilla på rummet den tid som var kvar till middagen, medans jag strosade direkt ner till stranden och solade/badade lite till. Ganska mysigt att sitta där på stranden nära vattnet och bara njuta av allt det vackra.

Det gäller att njuta varje minut av den här resan och det har jag verkligen gjort.

Efter min dusch och lite tillpiffning gick vi ner och åt en sen middag där vid åtta..

Jag föreslog sen till Lisa att vi skulle gå ner till poolbaren och att hon skulle smaka sin första Ouzo, är man i Grekland måste man ju ha smakat/smuttat på en i vart fall!?
Inget för Lisa konstaterade vi rätt snabbt och hon beställde en godare blandning. Jag höll mig till vitt vin hela resan förutom den här kvällen då jag också bad om pyttelite Ouzo, jag gillar verkligen den smaken jag, men bara en liten smutt då.

Sista dagen ställde jag väckaren på sju och smög mig ut och paxade två solstolar vid polen och efter att jag sen sovit någon timme till och ätit frukost så tillbringade vi hela dagen vid poolen.

Opsiopsi upptäckte att vi borde ha checkat ut då jag skulle springa och kissa på rummet innan lunch där vid ett...men underbara personalen sa att det gjorde ingenting och aktiverade vårt nyckelkort en stund till så vi kunde packa ihop våra saker. Dusch och toabesök fick vi sen göra i deras påbörjade spaavdelning i källaren..;)

Tyvärr så började jag må lite si så där i magen på eftermiddagen och åt i princip ingen middag eller att jag drack något mer efter arton....vår transferbuss hämtade oss 20.10 och då provade jag fukta munnen med en liten klunk vatten vilket fick mig att vara en hårsmån från att kräkas på bussen...kväljningar, kallsvettning, yrsel och värmevallning...men jag lyckades låta bli.....
Vår flight hem gick 00.10 så vi tillbringade nästan två timmar på en flygplats med toaletter som inte inbjöd en till att sitta ner...(toalettstolar utan sittring!) så jag snabbkissade och nästa gång jag gick på toa var hemma i Sverige på Arlanda..

Ganska så möra, trötta och ej utsövda efter nästan fyra timmar i en flygplansstol letade vi upp några soffor/stolar på rad på Arlanda och slumrade in en timme eller två innan vi kunde gå genom säkerhetskontrollen och äta frukost efter fjorton timmars fasta ...

Vi flög med Ryanair upp till Umeå och gissa vem som flög med oss? Jo Samir och Viktor...förlåt suddigaste smygtagna bilden ...

Lite coolt ändå...de skulle till Åsele marknad har jag upptäckt sen via Instagram.

Jag lyckades sova på planet till Umeå och har egentligen inte varit så trött resten av den här dagen, men min mage lever sitt eget liv;)

Rhodos del ett

Hej nu är jag tillbaka från min lilla tripp till Rhodos, fyra dagar på vift från hemmets alla måsten har verkligen laddat mina batterier.

Jag och Lisa bilade ner till Umeå och flög därifrån till Stockholm i torsdags. Vi hade nämligen bokat en långweekend i fyra dagar därifrån. Vi flög på kvällen och kom fram vid midnatt, men efter transfer och incheckning kunde vi krypa till kojs vid 03.00.
Vi blev glatt överaskade över hur fint vårat trestjärniga hotell var och njöt verkligen över deras service och personal samt miljö.

Eftersom vi kom oss i säng sent så skippade vi frukosten och klev upp vid halv elva. Vi gjorde oss klara för sol och bad och gick ner till receptionen och kollade om möjligheten att ta sig över till Marmaris, vilket visade sig knepigt att få till.
Hotellet anordnade olika utflykter och även en båttur till Marmaris, men inte de dagar vi var där:(. Deras pris på en utflykt skulle gå på 45 Euro och i det priset var både buss till hamnen och färjan inkluderad. Om vi skulle åka lokal buss skulle vi ha svårt att hinna fram i rätt tid tills färjans avgång och slutpriset skulle bli uppemot 100 Euro, så vi avstod och bokade in oss på en dagstur till Rhodos stad istället.

Men vad tog vi oss för vår första dag i Rhodos då!? Vi tänkte chilla vid poolen men alla stolar var upptagna så vi gick ner till stranden istället.

Vi pausade bara för att gå upp till hotellet och äta lunch sen gick vi ner igen.

Kvällen tillbringade vi på ett systerhotell, där vårat allinclusive band också fungerade så vi åt middag och såg en ABBA show där. Tyvärr bokade vi in oss lite för tidigt så det blev mycket dödtid att slå ihjäl i deras foajé men det funkade rätt bra ändå.

Dag två åt vi en bra frukost, sen åkte vi på en guidad tur till Rhodos stad. Thim, vår engelsktalande guide gjorde bussresan riktigt bra och berättade massor om ön Rhodos.
Väl framme så hade vi fri tid i drygt fyra timmar. Jag och Lisa promenerade genom Nya Rhodos stad och tog oss ut till stranden på Rhodos nordspets, där vi svalkade av oss i havet och den kraftiga vinden. I skuggan var det visst 40 grader varmt enligt Thim.

Helt magiskt vackert hav här och vi fick i vart fall se Turkiets kustsiluett. Jag njöt verkligen.

Hunnit med mycket

Tog mig lite sovmorgon genom att knuffa maken från sängen och klev sen upp vid tio då jag lyssnat på alla ljuden utanför sovrummet en lååång stund...;)

Lagade lunch till familjen och när de små + Jörgen nattade en stund mitt på dagen, så rensade jag ogräs vid österväggen.
Efter sovstunden fikade vi, sen åkte Jörgen och Emma med kompis iväg och fyllde släpen för näst sista omgången med ved...inte mycket kvar nu!

Jag och de små påbörjade att slutföra etapp ett med kullens ogräsröj och planering...och omplantering.

Tror nog att det får bli minst två etapper till innan ogräset är borta och plantering av bra perenner är gjort.
Till middag hittade jag på min egen pytt på råstekt potatis, morötter, kyckling, choritzo och lök. Mums sa alla! Me like.
Efter middagen åkte jag och handlade massa basic och sådant jag vet behövs, så jag lämnar inte hemmet med dåligt samvete vilket jag tycker känns bra.

Nu har jag packat väskan och jag reser med bara handbagage på max 10 kilo, vilket jag klarar galant insåg jag då jag ställde mig på vågen och avläste 6 kilo som bagagevikt.

So, Rhodos here we come!

Kalasdag

Mitt nya pass fanns klart redan igår och jag åkte in och hämtade ut det idag på förmiddagen. Känns bra så vi kan åka över dagen till Marmaris i Turkiet då när vi är på Rhodos.

Jag behöll det gamla passet så det fick fina makulerings stjärnor av polisen.
Vi har också firat Elaine idag och sen har jag rensat ogräs, så nöjd.

Ogräs

Ack jag som sa att jag skulle ha all tid i världen till mina trädgårdsprojekt då jag blev arbetslös, det här är andra sommaren som jag inte riktigt hinner med. I fjol målade vi om huset och svettades bort och i år regnar sommaren bort + att jag har ett eller två barn att ta hand om.

Men hur som så har jag idag äntligen med lite hjälp kommit igång. Tack svärmor!
Farmor planterade ut de kvarvarande tagetesplantorna och röjde upp i den blombänken och jag påtade på i ovala rabatten.
Före:

Efter:
Mikael o Maria och Lisa kom hem och åt Tacomiddag med oss i afton, love it!

Sen fick vi oväntat besök av goa vänner som hjälpte oss att dricka sent "eftermatenkaffe"!

Tacksam

Jag gnäller ofta och känner mig inte bekräftad, men då jag ryter till, eller möjligtvis viskar ut att hallå så här vill jag inte ha det,  så löser det sig. Alltid!

Jag är så tacksam, tacksam över vad jag gör med mitt liv, tacksam över vad jag kan göra och underlätta för andra och andras liv:) Tacksam över det andra har hjälpt mig med i livet då jag har varit svag, för en sak är säkert, ensam är inte stark!

Det finns en hoper starka kvinnor som har betytt extra mycket i mitt liv, kvinnor som har ställt upp på mig, kvinnor
som har fått mig att ha ett värde, kvinnor som fått mig att växa!! Det finns ingen inbördes ordning....men ett stort varmt tack till er.

Tack till Kicki, Annika, Britt, Inger, Ingegärd, Marie, Ingela, Catrine, Susanne, Gunilla och massa fler som jag väljer att behålla i mitt privata rum. Tacksam över att jag får vara er vän! Verkligen tacksam!

Jag väljer att blogga öppet och naket om mina känslor ganska ofta, jag är tacksam över det stöd jag då får, men jag väljer att vara naken och sorgsen de gångerna trots att jag vet att jag inte behöver känna så och att jag är bra ändå, för alla har vi ett värde och är bra, viktigt att komma ihåg.

Tacksamhetens kram till er alla där ute, Puss och kram!

Baka baka liten kaka

Jag har städat och sorterat här hemma idag. Testade ett nytt kycklingrecept till middag och bakade sen kvällen lång.

Älskar att Jörgen har semester så vi är två som delar på ansvaret över barnen, disken, maten och tvätten.

Svansele

Idag har vi blivit medbjudna till Svansele av goa farmor Britt. Vilket mysigt ställe för alla åldrar och mat tillagad över öppen eld och serverad på trätallrikar.

Glömde ta en bild före jag åt, men jag gillade maten som bestod av lökringar, ren/älgskav och stekt öring + råstekt potatis.

Ett ganska bra utflyktsmål denna regniga sommar, för det har verkligen regnat hela dagen.

När vi kom fram fikade vi farmors goda bullar och drack kaffe utanför bilen...sen gick vi in och tittade på alla uppstoppade djur och fina miljöer.

Ute kunde man pricka rätt med pilar skjuta med blåsrör, spika in en spik i stubben snabbast, cykla trehjuling eller köra fyrhjuling, leka med hink och spade, gunga eller kasta yxa...

Jag njöt av livet och dess glädjeämnen, trots det regniga vädret;)

Pass

Vi, jag och Lisa, har en tanke på att åka över till Marmaris en dag då vi är på Rhodos, det är i Turkiet och där måste man ha ett pass som är giltigt minst fem månader framåt. Mitt pass går ut i augusti om en månad så jag har varit och beställt ett nytt idag.

När jag liks var i stan kikade jag på lite saker som jag funderat på ett tag. Shopping blev det för hela slanten...

Hittade mig bra och fungerande underkläder också, helnöjd över dagens shopping faktiskt.

Weekend bokad

Inom kort rymmer jag bort från vardagen och mitt jobb, behöver andas och få ladda batterierna.  Rhodos i fyra dagar tillsammans med Lisa bokades därför i kväll, jag känner mig tacksam och längtansfull.

När man jobbar som jourhem har man rätt till två veckors sommarsemester utan barnplacering, min placering med två små barn försvårar den möjligheten...två veckor i ny miljö kostar mer för dem än det smakar för mig och jag har avstått min rätt.
Däremot så unnar jag mig fyra dagar ledigt och lämnar över ansvaret på Jörgen under den tiden.

Längtar...

Johanna och Elton reste hem idag, men kommer bilandes upp till Norrland igen i slutet av månaden och det känns bra.
Nu hoppas jag på bättre väder för alla semesterfirare och sommarlediga, så trist med mulet, kyla, regn och medföljande mygg.
Ska försöka hitta motivation att baka, rensa ogräs och städa upp huset nu innan jag åker på min lilla weekendresa, känns roligare då man har något att se framemot faktiskt.

Övertrött

Tjorvig natt med lillan, hon har nyss somnat sedan hon varit vaken några timmar.
Nu sitter jag här bredvid spjälsängen och skriver till er, övertrött men inte kapabel till att somna om riktigt än.

Igår kvällst tillbringade jag ett par timmar i bil då Pontus skulle övernatta hos kompis, men glömt en viktig sak hemma så det blev att åka hem och hämta igen och köra en extra vända. ;)
Ganska skönt med egentid i bilen och mycket vackert att titta på i vår natur, såg bla en liten räv.

Nej nu ska jag försöka få någon timmes sömn igen ....

Familjemys

Har inte tagit mig tid att skriva på ett par dagar för vi har haft så mycket familjemys.

I fredags åt vi surströmming och sen bakade stortjejerna rabarberpaj. Korta utflykter till postlådan eller lekparken på skolan har vi gjort, mycket av hur tiden ska användas styrs av de smås behov.

Vi har spelat Plump och haft ostkväll..

Idag har vi varit och badat i Piteå för vart tog sommarvärmen vägen!?

Sen avslutades dagen med gräsklippning.

Underbar dag i Lycksele

Vi har varit till Lycksele idag och klappat och tittat på djuren, åkt karusell och ätit gott.

Glasspaus uppe hos björnarna innan vi gick till karusellerna.

Vi avslutade dagen på restaurang med god mat, sen gjorde barnen nattinatt  i bilen på hemvägen.

Äntligen sol och värme

Barnen har varit mycket ute och busat på idag. Hoppat studsmatta, plockat maskrosor, plockat stenar och klättrat upp och ner från solstolarna.

De här två lekte länge, länge med just ingenting vid altantrappan.

Ja, jag hade fleece och mössa på lillan på förmiddagen för det behövde hon då med sin förkylning.

När det var dags för mitt på dagen vilan skjutsade jag Pontus till Gagsmark och hade bara med mig lillan, lillen fick vila hemma med Johanna och Elton.
På tillbakavägen stannade vi och vattnade hos pappa.

Efter kvällsmaten busade Jörgen omkring med de små och roade dem ute, medans jag och Johanna tog det lugnt i solen.