Bäråret!

Jag ville verkligen leta mig ut till hjortronland, för att finna skogens guld, men då de som älskar hjortron inte hade lust så insåg jag att det inte var lönt..

Jordgubbar och Jordgubbssylt är plockade och kokade i massor. I går plockade jag de första hallonen för säsongen och kokade också sylt av dem. Mer kommer det att bli!

Kanske att jag fortsätter med att fylla mina förråd i morgon...lite blåbär vore ju kul också!?

Bio blir det i vart fall klockan 15,45!

Åskoväder

Det har tydligen varit ett rejält åskoväder i natt som jag missat!? Hörde lite avlägset mullrande på morgonkvisten innan jag var riktigt vaken. Många av Skellefteå Krafts kunder fick vara utan ström på morgonkvisten.

På jobbet hade åskan också ställt till det. Strömavbrottet gjorde så att jag fick starta om alla kassadatorer och ringa helpdesk för att få igång modemet till datorerna. Fick ringa och väcka Therese ur semestersömnen för att fråga om modemets placering, men det var i onödan för hon visste inte heller. Jag hittade det tillslut och kunde starta om. Vid halv tolv var datorerna i gång igen så jag fick ut några papper till mina arbetsuppgifter.
Dessvärre pajade nog kylanläggningen till min skrubb och då blir inte resten av sommarens jobbande nå´t kul mer!!

Kram

😊

Den här lediga dagen har jag verkligen varit ledig! ;) vi har varit hemma och bara "varit", barnen har badat hos grannen och jag har tagit det lugnt i solstolen. Emma har fixat fint i vaserna ute på altan.

söndag

Jag har rensat ogräs i dag också, i grusgången, meter för meter.

Emma har haft sovkompisar och jag badvaktade dom en stund.

Vi la om några plattor som sjunkit för djupt ner.

Vi är jättenöjda!

slow day

Jag har pysslat på i trädgården i dag och Jörgen har rensat bort skräp ur förråden. Vi har så tur att grannen har tagit hem en jättecontainer för brännbara sopor, som vi också fick kasta skräp i.

Längst bort ser ni containern, den stora oranga!

Mina rabatter känns väldigt vildvuxna, men jag har i nuläget bara rensat ur ogräsen.

Den finaste rabatten jag har, enligt mig själv, är den i hörnet.

fredag

Min första arbetsvecka är avklarad. Finns både + och - att berätta, men väljer att skippa både jobb och negativa saker.

Vi har umgåtts med nära och kära, badat och ätit surströmming. Rensat ogräs och flyttat klätterstödet till rosorna från ladan till huset.

Kram.

Första arbetsdagen är gjord.

Nu har jag arbetat min första dag efter semestern. Det gick bra att stiga upp i morse, trots att jag har trillat runt och tittat på klockan "hela" natten.
Massa nytt folk på jobbet som jag skakat hand med. Annars ganska lugn dag och jag hann lätt med allt som skulle göras.

Panik

Inte hinner jag det jag tänkt...blev mycket "annat" som fick/får uppmärksamhet i stället!
På måndag ska jag åter pressa mig i arbetskläderna och gilla rutiner igen...

snart slut..

Det blev helt plötsligt lite för mycket att styra upp här på slutet av min semester, så bloggandet har inte hunnits med, eller känts viktigt i sammanhanget.
I dag är det fredag och vi har haft besök av Monica med barn, Maja med barn och dessutom kom Johanna hem och Cia åkte iväg..

Livet är till för att levas fullt ut...

Fyra månader drygt

Pappa, morfar/farfar och svärfar vi saknar dig så det gör riktigt ont!! Ofta gråter någon av oss...du har satt sådana spår till oss som lever kvar....så många fina visdomsord och minnen...

Jag fick ett riktigt jobbigt telefonsamtal tidigare i dag, ett som berör livet och hur skört det kan vara av olika anledningar...
Oavsett om jag tycker livet kan vara så tufft ibland, så är det så värt att våga leva det!

Jag fortsätter med städ och sortering/röj här hemma, har också gjort tårta och firat goa svärmor idag.

Mer än fullt upp!

Antingen gör jag ingenting, eller så gör jag verkligen allting på en gång...

Började den här dagen med en morgonpromenad tillsammans med Mikael och Marias goa hund, Cia.

Åkte sen ner till stan för att hämta ut mitt körkort, fixa ny skyddsplast till Iphonen, köpa vin, köpa ett nytt familjespel och handla mat.
Tyvärr så kom jag till Norrböleposten lite för sent och sällskapsspelet var slut på leksaksaffären. Men de andra ärendena fixade jag.
När jag kom hem fortsatte jag med projekt Storstädning som jag påbörjade i går....en frys är avfrostad och hela kökets nedre skåpar är uppskurade och urstädade.
Jordgubbssylt, kottletter och middag har puttrat på spisen....

Jag har fållat upp gardinerna som jag köpte på IKEA och strykt + hängt upp dem. Jörgen fixade dit gardinstången och lampan i taket.

Jörgen har försökt snygga till på tomten hela dagen...

Nackdelen med att åka bort är att allt är kvar då man kommer hem.

Jag lovade ju att skriva om vår dag i Skara...

Ja, Skara Sommarland är värt ett besök, fast om man jämför med Legoland, så vinner Danmark.

Vädret var inte det bästa då vi anlände till Skara, men eftersom dagen gick blev det bättre. Vi köade och åkte två karuseller och sen GoCart.

Ni kanske har sett reklamen på TV4 om Skara Sommarlands nya attraktion, Big Drop!? Hursom så var det den Erik väldigt gärna ville testa att åka...

och han gillade verkligen denna attraktion! Jag hade också gärna velat testa men skyllde på mina månatliga besvär....ingen trodde på att jag verkligen skulle våga, så det blev upp till bevis för mig.

Yes, jag fixade det!

Stockholmsresan

Vi kom hem lite efter ett i natt och då tömde vi bara bilen och stöp i säng.

Vi har haft en mysig vecka tillsammans med Erik och Johanna där vi har hunnit med många utflykter och kvalitetstid.
Första dagen tog vi det mest lugnt, sen ett IKEA besök.

Dag två åkte vi ut i skärgården med en färja till ön Grinda. Vi hade tagit med oss matsäck och åt vår lunch därute. Emma lät sig skrämmas av Eriks ormskämt och gick med ett nervöst fnitter tills vi faktiskt fick se en liten orm som ringlade sig över vägen.

På tisdagen busade vi på Tom Tits Experiment i Södertälje.

Det var ganska intressant för oss alla, stället om Graviditeten.

Hittade en perfekt hallspegel.... och roligt mörkerrum.

Vi hade roligt med ett nytt familjespel...biobesök, Hagaparken, Fjärilshuset...

Torsdag bilade vi ner till Jönköping för en övernattning innan besök på Skara sommarland.
På en mack på väg till Jönköping, såg vi en fågel  som hade kommit på ett smart sätt att fånga sina flugor, nämligen från de stillastående bilarnas front...
Ett snabbt besök i Gränna hann vi också med.

I Jönköping besökte vi Anita och åt Jordgubbar, sen övernattade jag, Jörgen och Emma på ett sunkigt Scandic. Pontus fick följa med Johanna och Erik till en kompis till dom och sova över där. Fick ut och åka cool bil också...

Jag får skriva om Skara sommarland i ett annat inlägg, för nu måste jag fortsätta med saker som behöver göras här hemma.