Titta det snöar och mil i bil

Idag hann jag inte med något annat än mina normala sysslor, dvs väcka barn, skjutsa barn, handla och laga mat.

Började morgonen med att skjutsa lillkille till tandläkaren där vi skulle vara klockan åtta.
Emma missade bussen och då jag kom hem vände jag om bilen och skjutsade även henne till Byske.

När jag åter kom hem skottade jag framför uthuset och farstubron + ladans bro.

Jag tycker det är härligt med all den här snön!
(Fast surpuppan på bild får er att tro något annat?).

Fick sen ett jobbrelaterat samtal och intog därefter min frunch.
Hann bara tänka tanken på att fortsätta med flytt av kläder från gamla garderoben till en ny där på övervåningen så ville sonen hämtas. Hans engelska ställdes in.

Fick en timme hemmatid mellan halv två och halv tre som jag använde till att förbereda middagen.

Stekte kycklinglår som kryddades med salt, paprika, peppar och chili. Stekte sen lök och vitlök.

Pluttade ut fryst spenat och sköljde riset som fick stå i vatten medans jag hämtade småttingarna från skolan.
Blev mer skottning igen då vi kom hem.

Slutförde sen tillagningen av middagen med att blanda fetaost, creme fraiche och ajvar som jag hällde över kycklingen. Kokade riset.

Alla åt med god aptit.

Redan onsdag

Jag har sysselsatt mig med ommöblering på övervåningen genom att flytta över Pontus saker till Emmas gamla rum och lillkille har då fått Pontus nyss lämnade rum.
Det blir rörigt, men nödvändig rensning blir av och storstädning är kul tycker jag, eller åtminstone resultatet av den.
Hittade en brandvarnare som hamnat i en låda som jag nu skruvade upp i taket där den nog gör större nytta och återanvände en del andra saker till lillkille som någon annan ledsnat på.

Till middag igår hade vi Mikaels familj som sällskap, sen planerade vi lite med vårt Ammarnäsprojekt.

Jag hämtade hem Emma från skolan igår då hennes förkylning med hosta verkar ta en runda till. Ringde hälsocentralen idag och vi fick komma för att kolla upp henne.
Tack och lov så var hennes värden riktigt bra ändå och ingen crp.

Efter läkarbesöket hämtade vi matteboken på skolan, handlade lite matvaror och ljus som vi sen åkte och tände hos pappa.

Lillkille har kortdag på onsdagar och inget fritids. Jag hämtade honom på skolan, sen rensskottade vi massa snö på vår gård.

Efter mellis åkte vi en vända till stan och köpte längdåkningsskidor, pjäxor och stavar för att ha på kommande idrottslektioner för lillkille.

Semesterhelg med familjen

Känns bra i mammahjärtat att jag fick en semesterhelg från mitt jobb och att min familj ville hänga på.
I fredags efter jag skjutsat och hämtat mina barn från skola/förskola, hämtat Lisa på flyget och serverat Tacomiddag till alla så drog jag, Jörgen, Pontus och Emma till Umeå.

Efter vi checkat in på hotellet tog vi oss till biografen.
Vi såg Bad boys for life.
Alldeles för hög volym för min smak, för mycket våld, för mycket blod men ändå så blev den totala upplevelsen helt okej.

Hotellfrukost är för mig alltid värsta lyxen, nu fick vi ihop två sådana.

Efter frukosten ville Emma gymma och vi avsatte ca 90 min till träning och att fixa till sig efteråt.
Blev betydligt längre än så som vi chillade på hotellrummet och väääntade..

Tillslut nyttjade grabbarna tiden till att kolla på teknikgrejer på någon butik.
När vi sen var redo för shopping började vi med lunch på IKEA.

Inte alla IKEA restauranger vill flexa med standardmenyerna, men i Umeå gjorde de det.
Jag valde bort Beasås och pommes och valde mer nyttiga tillbehör till min kyckling.

Sen shoppade vi på AVION köpcentrat.

Vi åkte därefter tillbaka till hotellet och fixade till oss i olika grad innan vi åkte till Lottas krog för att inta vår middag.

Vi gick därefter till Megazone och ungdomarna spelade biljard.

Vi valde sen att åka vidare till en bowlinghall där vi avslutade kvällens aktiviteter.
Emma var helt klart bäst på bowling, hon har kommit på hur man ska stå och hålla klotet för bästa resultat.

Idag åt vi vår hotellfrukost och packade därefter ihop oss och checkade ut.
Ringde mor och undrade ifall de orkade med en snabbvisit av oss på vägen hem, vilket de sa ok till.

Finns så många fina bilder och minnen från förr hos mamma och Ulf. Förutom det så tänker jag att det är en rikedom att från tre barn få 11 barnbarn och i nuläget 7 barnbarnsbarn och ett till snart på väg.
Själv är jag så stolt över mina fem barn och mina fyra barnbarn.

Jag är även ödmjukt tacksam för den här helgen och tiden jag fick tillsammans med min familj.
Jag har vilat, skrattat, väntat, njutit och haft en bra semester.
Underbart att bara vara och njuta av nuet utan det små barn kräver i uppmärksamhet.

Kram.

Föreläsning, tårta, besök, sjukdom och torsk

Har medvetet låtit bli att logga in här och skriva då jag känt att jag haft för mycket negativt att bearbeta som är för utlämnande att skriva om.

Men jag har hållit mig sysselsatt med att ta hand om familj och hemmet. Haft hembesök som var jobbrelaterat, bakat tårta och varit till Maria och grattat henne på sin födelsedag.

Jörgen, Emma och lillan fick stanna hemma och kurera sig då de var i olika grad sjuka eller krassliga.

Jag och Jörgen var på Jesper Carons föreläsning (Koll på livet) i tisdags. Den var superbra och kanske jag skriver mer om den sen.

Dagens middag blev torsk på Åsas vis. Min frissa har tipsat om det här enkla receptet. Fräs purjolök och tillsätt fiskbuljongtärning och torsken. Häll över grädde och puttra sönder fisken, krydda med citronpeppar och salt.

Serveras gärna med potatis, jag kokade frysta grönsaker till mig. Mums!

Måndag

Min dag har innehållit lite av varje. Kände mig så trött efter alla kommit sig iväg på sitt så jag la mig ett tag igen.
Har sen renbäddat några sängar, tvättat och städat lite.
Jag och Jörgen hjälptes åt med middagen som blev olika rotsaker och lax i ugn.

Klockan åtta var det dax för min yogastund igen, älskar yoga.

Vardag och Ammarnäs

Har fyllt mina dagar med närvaro i det jag gör, hunnit med att surra med mina fina vänner på en junta där allt återigen var uppdukat med välgörande livsmedel för mig. Tack fina du som fixat!
Hunnit med att klippa sonen och följa lillan på synkoll på ögon.

Sjukdom och livspussel gjorde så att jag fick äran att åka upp med Mikael till Ammarnäs i helgen. Jag har njutit av varje sekund jag vistades där.
Gjorde tre olika röror som serverades med sallad + bröd och funkade helt okej som middagsmat för alla utom de små som rynkade på näsan.
Direkt efter maten åkte jag och Mikael till Ammarnäs och Jörgen fick ensamt rodda med alla barnen och ett barnbarn.

Min huvudsyssla blev att rensa mellanrummen mellan klinkerplattorna innan fogning. Kan tyckas tråkigt och tröstlöst för många, men jag älskar det här med att jobba mig fram mot ett resultat som är bestående.

Alla sovrum blev nästan fogade av Mikael under lördagen och resten gjorde vi klart innan vi åkte hem idag.

Allt som stod ivägen plockade vi undan i morse för att jag sen skulle kunna rensa fog från plastbitar och fixrester.

Jag har som sagt verkligen njutit av dessa timmar med kroppsarbete i många timmar, älskar att njuta av resultatet sen trots att mina händer är fulla utav blåsor och ömma fingrar.

Vädret har varit underbart, kusten har fått mycket mer snö, Ammarnäs bara lite igår och inget idag.

Snart ny vecka och hög tid för mig att gå till sängen för att få ihop några timmars sömn.

Så kom hennes 3 årsdag

Inte den bästa möjliga starten på den här dagen då jag blev oplanerat själv med att rodda med alla morgonsysslor.

Vacker himmel även den här morgonen, inte några proffsiga bilder, men ni fattar vad jag menar?

Jag fick lite tid att slå ihjäl i stan efter jag lämnat lillan och sonen. Kunde inte hindra tårarna och det blev lite bryt ihop innan jag kunde ta mig samman och styra mina tankar till annat.
Inser att jag behöver avsätta mer tid på morgonen till att göra mig själv helt klar för att orka hantera   det som uppstår då någon/några inte klarar av att följa ursprungsplanen.

Träffade därefter mina jourkollegor uppe på Familjehemsenheten. Det är verkligen "boostande" att träffas, skönt också att lasta av sig och för all del få dela med sig utav både upplevelser och känslor som ständigt uppstår i vårt uppdrag.

Åkte direkt hem sen och tog tag i mina sysslor innan barn skulle hämtas och middag serveras.
Efter vi intagit vår middag så åkte vi på treårskalas.
Rue, farmors solstråle fyllde äntligen tre år.

Glädjen var stor då vi sjöng "Ja må hon leva" och ljusen blåstes ut.

Tårtan uppskattades, både för ögonen och gommen.

Regnbågstårta och yoga

Det har som gått i ett idag på ett bra sätt. Lillan hade ett besök på ögon klockan två och efter det hämtade vi upp sonen från skolan.
Hem och fixade maten som blev tacos idag, Pontus och "paddan" var barnvakt till de små medans jag åkte och hämtade Emma i Byske.

Direkt efter middagen fortsatte jag med Rues treårstårta. Fick lite hjälp med garneringen.

När tårtan var klar var det hög tid för mig att åka iväg på yoga som jag anmält mig till.

Stolt

Vi har varit på julgransplundring idag. Drängsmarks byaförening är arrangör och vi fick se barnteater, dansa runt granen, fika och träffa tomten.

Jag har fortsatt med tårtfigurerna nu i afton, rätt så stolt över resultatet ändå.

Nu ska jag gå och göra tårtbottnen ifall jag har alla ingredienser.

En blå häst

Det är bara hästar som gäller just nu för mitt barnbarn och när jag fick förfrågan om att göra en tårta till hennes treårsdag föll mitt val på att göra en med Rainbow Dash tema.
Jag har ikväll påbörjat lite detaljer jag vill ha med på tårtan.

Vi har varit ute och lekt med de små idag jag och Jörgen.

Kram.

En fin dag trots ett besök på akuten

Fredagsmorgonen började med två tonåringar som inte ville vakna men med lite trix och fix kom de sig till skolan.

Precis då jag lämnat lillan på förskolan ringde min fina jourkollega och vi surrade bort resten av förmiddagen.

Efter lunch fick jag åter igen äran att ta hand om mitt minsta barnbarn för Maria hade praktisk skola på lassa.

Jag och Freja hämtade lillkille på skolan och det var så skönt att höra hur bra de första skoldagarna har varit i jämnförelse med allt strul som var under höstterminen. Kan bero på att han bytt assistent.

När jag sen stod i köket och fixade med middagen och Emma kom hem från skolan och jag hörde på hennes röst att något ovanligt hänt blev jag orolig.
Det visade sig att hon rivit av sig nästan hela nageln och sen hade delar av nageln hamnat ovanpå nagelbandet istället för under.
Hon hade inte så ont, mer att det kändes obehagligt med trycket som uppstod.

Jag ringde 1177 som bekräftade att vi behövde hjälp av sjukvård att rätta till eller ta bort nageln från att trycka på nagelbandet.
Vi åt middag hemma först innan vi åkte till akuten.

Mikael och Maria kom och åt middag med oss, hämtade igen Freja, lämnade Rue och åkte sen upp till Ammarnäs.
Så skönt att få ha Jörgen hemma en helg och roligt att få rå om Rue.

Väl på akuten fick vi vänta, vänta och vänta, men stundvis hade vi ganska roligt ändå jag, Emma och hennes kompis. Det fnittrades och skojades.

När väl läkaren kom så tog det bara tre minuter att fixa problemet med nageln.
Han tog bara tag i nageln och bad Emma säga till ifall det gjorde ont vilket det inte gjorde och vips hade han lagt nageln till rätta igen och lagt på en tejp och vi fick åka hem.

Allt i en panna

Har suttit här vid datorn och fixat med reseräkningar, kvitton och utlägg bl.a för att vi ska få ledigt en helg snart.
Vi kommer att bo på hotell i Umeå och äta gott, shoppa och göra någon aktivitet tillsammans med våra tonåringar inom kort. Ska bli så roligt att få kvalitetstid med mina lilla familj.

I afton hämtade jag hem Emma i Byske innan middag som blev lite av varje, men allt i en panna.

Tog tag i att fixa att sy gardiner till ladan där Emma huserar numera.

Att sova ikapp ett par timmar gav mig ny energi.

Kram.

Sömnlös, tuttkoll och våra barn

"Jag lever men har tappat min telefon i poolen och var på väg hem till Sverige men sitter fast i Istanbul nu pga kriget och att planet framför oss krascha. Så dom stänger flygplatsen några dagar. Men jag mår bra och det är ingen fara. Fick låna en telefon av en person men hör av mig när jag landat i Sverige. Kan bli imorgon eller om en vecka men jag överlever ✌🏽"

Min kusins son mår bra, så skönt att höra! Jag kunde riktigt känna in oron hon kände, så olustigt då man inte vet.

Jag har legat ganska så sömnlös några nätter nu utan egentlig anledning. I natt var inget undantag, klockan två gav jag upp försöket om att somna och skickade en grattishälsning till min dotter som har födelsedag idag.
Varje gång något av mina barn fyller år sköljs minnen från vår tid tillsammans över mig och jag känner mig så stolt och lyckligt lottad om det jag fått uppleva som mamma.

Lyckades tillslut slumra in någon timme innan väckaren ringde.
Kan det vara fullmånen jag känner av?

Tungt var det att komma igång, men jag hade en viktig koll att göra redan 8.45 idag, nämligen Mammografiundersökning.
Känner nu att jag ska gå och vila en stund bara för att jag kan.

Känslor av alla de slag

Idag smög sig vardagen på med tidig uppstigning för att ta emot mitt minsta barnbarn Freja och skicka iväg sonen till skolan.
De andra barnen börjar om först imorgon med sin skola och förskola och det ska bli så skönt att återgå till rutiner igen. Att få lite tid för återhämtning då man inte behöver vara behövd riktigt heela tiden.

Mina öron är trötta på alla ljud, gnäll och för att inte tala om den nya radiostyrda grävmaskinen som gått i ett idag. Haha inte så smart inköp för mitt utmattade/högkänsliga jag.
Tappade mitt tålamod någonstans då leksakerna skulle städas ihop och viljan att hjälpa till inte riktigt fanns hos de små.

Det roligaste idag för oss alla har ändå varit all tid vi fått tjollra och jollra med Freja. Mycket lycka en så liten människa skänker.

Dagens mindre roliga är det som händer ute i världen mellan USA och Iran samt flygkraschen ingen vet något om varför den skett, bara att många människor har dött.

Har också burit en olustiga känsla idag då min kusin delade på Facebook att hon inte hört av sin vuxne son sedan den 4 januari. Sonen reser själv och befinner sig i Dubai. Mina tankar går hela tiden till henne och den oron hon känner.

Till middag gjorde jag en soppa på sojafärs och rotfrukter som jag serverade med ostfrallor och en klick youghurt. Gott sa vi alla.

Julklappspengen och min mat

De små barnen fick en ganska stor peng i julklapp av sina föräldrar och idag tog jag äntligen med dem till leksaksaffären. Lillkille var ganska bestämd innan på vad han ville köpa och hittade sin stora arbetsmaskin i början av butiken.

Lillan fastnade ganska fort för en Greta Gris dator hon ville ha, vi fortsatte dock ett helt varv i butiken innan vi gjorde våra inköp.

Mycket nöjda barn.

Direkt vi kom ner till stan gjorde vi ett besök på MAX för intag av lunch. Jag beställde en Spicy kycklingburgare och fuskade med både kertchup och pommes.

Jag äter fortfarande inte kött, men fuskar med andra för mig rödlistade livsmedel då längtan blir för stark eller då jag inte kan eller orkar hitta andra alternativ.
Dock gillar inte min mage alltför mycket fusk.
Jag dricker inte mjölk och byter ut mejeriprodukterna så gott det går, fuskar med Bregott och någon ost ibland.
Jag upptäckte för ett tag sedan att vetemjöl inte var rödlistat livsmedel, att jag blandat ihop lite vad som är vad?

Välgörande - Rågbröd, rågknäcke, havreklibröd, sojamjölsbröd
Neutrala - Finncrisp, riskakor, glutenfritt bröd, Wasaknäcke, vetebagel, vetegroddsbröd, majsbröd
Undvika - Durumvetebröd, fullkornsvetebröd,

SPANNMÅL OCH PASTA

Välgörande - Bovete, havremjöl, rågmjöl
Neutrala - Bulgurvete, couscous, quinoa, ris, rismjöl, speltvetemjöl, vetemjöl, maizena/majsmjöl
Undvika - Durumvete, fullkornsmjöl, grahamsmjöl, spenatpasta.

Vi hämtade även ut lillemans extraglasögon idag och det var mycket folk i butiken och ganska lång väntan så de små blev mer än less.

Kram.

En elak kommentar, vad är vitsen?

När en anonym läsare skrollat sig igenom mina tre sista inlägg med rubrikerna: Det roar alltid någon - just nu migBara gör det, sätt foten framför den andra .. och Långtråkigt och egen smed så kände hen ett starkt behov att med eftertryck ryta ifrån till mig. Väx upp människa och sluta tycka synd om dig själv??!!

Jag reagerade direkt med att bli sårad och tog åt mig och kände så starkt att jag gjort något mycket fel, vilket förmodligen var hens syfte.

Men sen så vill jag bara hälsa till hen med signumet att använda så många frågetecken och utropstecken som möjligt att den där fikan du pratat om hade varit vettigare att bjuda in mig till så jag slapp gnälla om att jag har tråkigt?

Sällskap och vuxenprat är ju roligt och omväxlande för mig nu när min mesta tid tillbringas med att ta hand om små barn.

Jag har tagit ner julgardinerna i köket idag och satt upp mina blå gardiner.

Sen tog jag fram symaskinen och sydde äntligen den där kappan jag så länge har tänkt få till utav spillbitarna från då jag fållade upp längderna.

Till middag gjorde jag ett hittepå rispyttrecept. Stekte gul lök, vitlök, morötter och palsternacka rörde sen ner marinerad kyckling och tillsist hällde jag i risresterna från gårdagens ris och alla tyckte det var gott och mumsade i sig sina portioner.

Kram.

Det roar alltid någon - just nu mig

Hittade en lista jag också väljer att svara på.

💐Äktenskap: Två. Först fem år och nu har jag varit gift i sjutton år med min man i mitt liv.
💔 Skilsmässor: En, mitt största och svåraste beslut men också det bästa och absolut det rätta.
💍 Förlovningar: två, en lång sådan och en kortare men med ett längre äktenskap istället.
🍼 Barn: 5 barn – 3  flickor och 2  pojkar ❤️ + en fin kille jag får vara familjehemsmamma till.
👵🏻 Barnbarn: 4 fina
🐶 Husdjur: Dammråttor med jämna mellanrum. Möss som leker i väggarna under vintertid, flugor och spindlar. Men nej inga husdjur, jag satsar på allergifritt och barn i stället.
🚑 Operationer: hmm… Tre operationer för att stoppa blödningarna efter förlossning då livmoderkakan inte vill lossna. En abort och en sterilisering.
🎨Tatueringar: Nej - mest på grund utav att jag är så enormt rädd för smärta och någonstans inte vill ångra mig sen.
🧷Piercingar:Nej, bara tre hål i mina öron.
🔫 Skjutit med hagelbössa: Ja. Så himla kul! Pontus var liten och vi bar med honom i MaxiCosin och jag prickade lerduvan med ett avsågat hagelgevär på första försöket.
🙏 Bett till Gud: Många gånger, flest gånger då jag var yngre. Jag är inte ateist, jag är med i svenska kyrkan men någonstans är jag mest realist.
📺 Någonsin varit på tv: Nope.
🌅 Varit på en ö: Japp, många gånger! Minns Seskarö då jag var elva, tolv år och min syster tyckte Herregud! Hur kan du sola toppless?
I Sverige har jag besökt många öar, bla Visingsö, Seskarö och Marsstrand. Creta, Rhodos, Cypern och Venedig och Canarieöarna är bra utlandsöar.
🦌 Kört på ett rådjur: Nej och hoppas att det aldrig händer!
😢 Gråtit över någon: Absolut, massvis med gånger!
❤️ Blivit förälskad, ja.
😪 Sett någon dö: Ja, tyvärr.
Varit i USA: Nej.
🚑 Åkt ambulans: En gång när jag var bara några veckor gammal. Troligtvis sotis storasyster som drog ner mig från skötbordet och jag fick tillbringa några nätter på barnkliniken.
🎤 Sjungit karaoke: Nja, svarar jag på den. Hemma vid TV och med Lisa och Johanna. Annars har jag besparat mig från den offentliga förnedringen.
⛷ Åkt utförsåkning: Ja och jag gillar det.
🐌 Ätit snigel: Nä, men minns att min pappa fick från sin arbetsgivare lite sådana delikatesser i en korg. Bla myror i en konservburk.
⛸ Åkt skridskor: Jaa, det är så roligt.
🚗  Fått fortkörningsböter: En gång 🙈 800 riksdaler när jag fastnade i kameran i Kåge innan E4 byggdes om. Totalt förnedrande, dumt och onödigt då jag hade allt annat än råd.
🏍 Åkt mc: Faktiskt, flera gånger och jag älskade det.
🐎 Ridit på en häst: Många gånger. Bästa som finns!
🐘 Ridit på en elefant: Nej.
💪 Tränat på gym: Ja.
🚓 Åkt i baksätet på en polisbil: Nej 😅 Gudskelov!

Kram.

Bara gör det, sätt foten framför den andra ..

Lite tvätt och lite matlagning och tagit mycket hand om barnen är vad jag pysslat på med i dag.
Jörgen kämpar på uppe i Ammarnäs med att vara sjuk och lägga golv.

Till middag gjorde jag persiskt ris och currygryta med tonfisk. Rev päron, morot och kålrabbi och blandade i en olivoljedressing kryddad med citron, salt och mynta.

Efter maten så passade Pontus de små barnen en stund så jag kunde skjutsa Emma till en kompis och då passade jag på att tända ljus hos pappa.

Ute har det börjat snöa, så nu är vår gård livsfarligt halkig. Jag är så less på detta ovintriga väder men inget jag kan påverka så det lönar sig inte att klaga.

Långtråkigt och egen smed

Dagarna rullar på och jag är inte riktigt på humör. Har långtråkigt och pillar aldeles för mycket på telefonen men har som ingen energi att rycka upp mig. Vet ju att man är sin egen lyckas smed.

Igår var Rue här då Maria hade skola och Mikael jobb, det var roligt. Vi var även ute och försökte leka i halkan och snålblåsten.

Vi åt middag tillsammans, sen var det meningen att Mikael och Jörgen skulle åka till Ammarnäs, men Rue fick feber och kräktes sen då de kom hem och då ville Mikael ta hand om sin familj helt förståligt.

Jag vill så gärna få ihop arbetstimmar i Ammarnäs så Jörgen fick åka upp själv trots att han tvekade till just det om att vara själv..

Jag har grunnat på det här om nyårslöften och min dåliga disciplin på att ta hand om mig själv. En sak jag ska jobba aktivt med är att bli lyckligare, fast det kallas nog mer att vara nöjd och leva mer här och nu.

Jag hittade tre tips på nätet som jag ska annamma..

1. Sätt upp dagliga mål
Bestäm dig för vad du vill ha gjort och åstadkomma varje dag och gör allt du kan för att nå dit – varje dag. Sätt höga, men realistiska mål. Och lista exakt vad som behövs göras för att nå dem. Håll listan kort, det räcker med ett par punkter. Gör en ny lista varje kväll för vad du vill få gjort dagen därpå.

2. Ta hand om dig själv – fysiskt och psykiskt
Framgångsrika människor blir framgångsrika för att de sköter sin kropp och sin mentala hälsa. Ät rätt, sov ordentligt och motionera regelbundet. Varva jobb med vila. Det är lika viktigt att kunna koppla bort allt och bara ha kul som att bita ihop och fokusera på vad som måste göras.

3. Meditera
Gå på yogakurser och lär dig meditera – eller googla helt enkelt efter några enkla avslappningsövningar och gör dem regelbundet. Förmågan att kunna koppla bort omvärlden en stund varje dag kommer att ge dig energi och ett lugn som du aldrig trodde du hade inom dig.

Årets första dag

Vi har haft en lugn nyårsdag med nästan samma middagsmeny och middagssällskap som igår. Vi firade vår nyårsafton tillsammans med grannarna.

Menyn bestod utav hallomitoast med rom och creme fraiche till förrätt, oxfiléplanka eller laxplanka till huvudrätt och glass med maränger till efterrrätt.

Vi hjälptes åt i köket med matlagningen och hade det trevligt tillsammans.

Emma firade in det nya året med en kompis i Ålund så hon hämtade jag hem idag strax innan jag värmde upp resterna från igår och vi blev mer än mätta även idag.