Skadebesiktning, kyligt och sanddyner

Utedag med OS tema på skolan och bitande kyla tror jag gjorde så ett barn stannade hemma, det andra hade redan lov att studera hemma istället för att göra av med sin energi på icke betygsgrundande aktiviteter.
Nu blev hela friluftsdagen i och för sig inställd på grund av kylan men jag har haft två barn hemma...
 
Själv har jag varit ner till stan och visat upp V70 på Forslunds som gjorde en skadebesiktning efter en traktor har backat på den en anings.
Efter det filosoferade jag på stan en timme medans min telefons skärm blev utbytt, åkte sen till Kåge och handlade och var hemma lagom till att göra lunch till barnen.
 
I måndags skjutsade jag till skolan och hälsade på pappa, tände i lyktan och såg att han fått nytt sällskap.
 

Dag tre på vår semester tog vi oss till stranden och fick en fnissig härlig promenad på några kilometer.
Stranden mellan Maspalomas och Playa del Ingles har ett litet naturreservatsområde mellan sig som består utav öken, sanddyner och ett litet delta.
 
 
Vi gick längs med stranden nere vid vattenbrynet och upptäcker så småningom att det på vissa ställen är tillåtet med nudistbadande och vi filosoferade lite om vitsen med det?
 

Emma var våglig och doppade sig i havet som kändes mycket kallt, typ kallare än det brukar vara i Sverige på sommaren.
 

Vi tog oss upp på sanddynerna som är betydligt större än vad de ser ut på bild....
 

....sen nerför sanddynerna.
 
 
När vi sen vände om för att gå tillbaka blev vi så glada då vi såg en prideflagga på ett solsängsområde, men bara tills vi insåg att vi hade hamnat mitt i ett nudistställe för män. Män som låg nakna till höger och vänster tillsammans med andra män och vi kände oss verkligen malplacerade och pinsamma.
 
 
Efter vår strandpromenad funderade vi på att äta lunch och gick runt lite där det fanns restauranger, men vi insåg att vi inte var så hungriga utan mer törstiga och delvis sugna på glass.
 

Blev glass och jordgubbar till Emma och en flaska bubbelvatten till mig.
 
Sen tog vi gratisbussen tillbaka till vårt hotell där vi duschade och bytte om innan vi tog taxi till en kinarestaurang och åt sen middag.
 

Efter några dagar kom vi på att äta våra måltider antingen i vår bungalow eller i baren på hotellet som hade enklare rätter och vi sysselsatte oss med att spela biljard på kvällarna.
 

Vi fick en hel regndag och prognosen såg allt annat än lovande ut resten av tiden...
 

Men döm om min förvåning då vi fick strålande sol efter regndagen och vi kunde njuta av sol och poolbad.
 
 
Bilder får tala för sig själva en stund..
 
 
Varannan kväll var det "sjönsång" på lilla scen vid baren och biljardborden..
 
Vår sista dag på hotellet blev sen frukost strax före tio, städ och packning på hotellrummet + lunch till Emma innan utcheckning vid tolv.
Bussen till flygplatsen skulle komma strax före ett så vi tog två biljardspel som avslutning på vår semester.
 
Hej då Gran Canaria..
 

Kram.
 
 
 
 
 
 
 

Dag 2 hemma och i Gran Canaria

Min andra dag här hemma och även min andra dag inne på Ulrikas kickstartprogram nr 2. Jag bokade in mig på fortsättningskursen som är i ytterligare sex veckor och lämpligt nog så var det en veckas uppehåll mellan hennes kurser. :)
Det var svårt att hålla en strikt lågkolhydratskost under semestern och jag har gått upp lite i vikt, inte värst mycket men nu är jag på banan igen med att fortsätta min viktminskning.
 
Dag två på vår semester blev det chill vid poolen, lite småkyligt när solen emellanåt gick i moln, annars rätt så skönt.
 
 
Vi köpte ingredienser till lunch i närbutiken och tillagade den i våran bungalows lilla kök.
 

Vi hittade Felix ketchup och potatismos, abbas inlagda sill och en hel del andra svenska matprodukter i vår lilla närbutik.
 

På aftonsidan duschade vi och klädde upp oss lite, delade en taxi till Playa del Ingles med ett annat par för att äta middag där.
Vi beställde båda fläskfilé med pommes och grönsaker men Emma petade  grönsakerna till mig, så det blev en riktigt bra lågkolhydrats middag för mig.
 
 
Frukost var den enda måltid som ingick i vår resa och jag försökte hitta bra val för mig under veckan, vilket inte var helt lätt utifrån deras frukostutbud alla gånger.
 
 
...fortsättning följer.
 
Kram.
 
 

Home again

Nu är jag och Emma hemma igen och jag ska försöka blogga ikapp lite. Dagarna innan vi åkte iväg var hektiska och jag hann aldrig sitta ner och blogga då.
 
Vi fick en ny lånis på Alla Hjärtansdagsaftonen och det blir mycket att "rodda med" då som samtal oss emellan och olika samtal med socialtjänsten o.s.v.
 

Fick blombud och funderade på vem det kunde vara ifrån tills jag öppnade blompaketet. Det värmde så fint i hjärteroten.
 
 
Fick också via mail guldmedalj. Tror formuleringen var "om det fanns en gren i os där man tävlade i titeln bästa familjehemmet så skulle en guldmedalj delas ut till oss".
 

Mikael, Maria och Rue kom hem och käkade middag med oss på fredagen och vi hade sen ett planeringsmöte om stugan.
Därföre var det kursen jag och Jörgen går som upptog en stund av dagen.
 
Lördag gick jag med i pridetåget och bar familjeenhetens flagga tillsammans med en kollega och min lånis som ville hänga med.
 

Tog med mig farmor och Elaine hem till middag och sen packade jag på lördagkväll under tiden som mello var.
 
På söndasgmorgon skjutsade Lisa in mig och Emma till flygplatsen och spansk tid vid halv fyra var vi framme vid vårt hotell.
Medan vi satt i flygplanet där uppe i luften skjutsade Jörgen vår tillfälliga lånis vidare.
 
 
Vår första afton på Gran Canaria åt vi pizza till middag och gick och gick och gick en stor omväg till ett köpcentra som vi tillslut hittade till.
 
 

Blir fler inlägg om vår semester, men det får räcka för nu.
 
Kram.
 
 

Gran Canaria

  • Jag och Emma har det bra, en utmaning att ta vara på tiden och "göra någonting" av all tid vi har. 
  • Sola och bada, jäsa och vila är oftast huvudsysselsättningen när man är i utlandet. Kruxet är att vi har det kallt och regnigt och massivt mycket tid att göra något av...
  • Men vi gillar det båda att bara chilla och läxor får vi till emellanåt ändå.
  • Vi sover, vilar och bara är mestadels, nyttigt att inse att vi så väl behöver det...
  • (null)

    Många kaktusar och vackra torra parker finns det gott om.

    Kram.


Yes!

På söndag drar jag och Emma till Canarieöarna i en vecka, en vecka vi så väl behöver! En andningspaus och tid tillsamman.
 

Mitt kostprogram på 6 veckor tar slut så lämpligt precis då vi åker. Den här veckan startas med fyra dagars detox och vattenfasta och avslutas med med frukt och grönsaksbost.
 
Rue har hängt med mig idag då Maria hade kursinnehållsstart och inskolningen på förskolan för Rue måste göras om då hon varit sjuk en längre tid.
 

Kram.

This day

Gjort "ingenting" bara myst framför morgontv och eldat och druckit kaffe. Åkte kvart i tre till stan för att hämta Lisa för att ta hem henne till vårt mellomys på hennes initiativ...
 

Har ingen favorit än så länge i årets uttagningar...
 
Kram.
 
 

Behov av att förminska någon annan för att man själv har brister?

Jag har en person helt klart i min omgivning som behöver stärkas och som jag har full förståelse över varför hen behöver förminska mig och det jag vågar blotta här på bloggen, men definitivt också bara för att jag är jag!!
Tyvärr fattar inte hen min omsorg över hen....vilket slutar med att jag känner mig oerhört kränkt och sårad, för att jag har mina åsikter, för mitt liv, för mina svårigheter som hen aldrig ser i mitt liv, men som alltid finns i hens liv.
 
Sen finns det en person ytterligare som alltid kritiserar allt jag gör, lite lagom diskret och helt utan avsikt, men för mig supertydligt och väldigt sårande eftersom jag och det jag presterar alltid förminskas!
Till person nummer tvås försvar är att hen inte ser sitt mönster och är i starkt behov av egen bekräftelse.
 
Den tredje personen har brist på förmågor, men likt mig behov att få duga och vara viktig för någon/några och herregud vad du är viktig för mig och för minst en till! Älskar dig!
 
Vore det inte bättre om vi lyfter varandra och stärker varandra än att vi ska underminera och kritisera..?
 
Jag har i vart fall lyckats se 75 på vågen långt innan måndagsvägningen, heja mig till er som vill tycka det med mig!
Ni andra kan hålla tyst, kritisera inte mig just nu och min metod som bluff och svältmetod.... jag orkar inte höra din övertygelse om att det är fel väg ...
Snälla våga ge beröm och feedback istället..!?
 
 
 Kram.
 
 

Positivt och negativt

Förlåt min tystnad, men jag är trött! Jag behöver en paus och jobbar med de slutliga detaljerna kring att komma ifrån ett tag, skriver om det när det är klart.
 
Det har varit en kall vecka men det kompenseras med att det är oerhört vackert ute i vår natur för tillfället.
 

Tände hos pappa och hans gravplats är så mysigt inbäddad i snö.
 

Egeninköpta blommor och fådda uppmuntringsblommor.
 
Idag var det dags för kurs igen. Strategi - föräldrakurs. (Kursen innefattar alla åldrar fast pärmens framsida antyder annat.)
 

Egentligen vet jag inte vad jag ska tycka om kursen för egen del då allt känns så väl igen eftersom jag nördat ner mig i omgångar de sista åren för att kunna hjälpa mitt/mina barn och mig själv att hitta strategier och lösningar..
 
Positivt med kursen är att vi både jag och Jörgen går den tillsammans och att vi hamnar på samma nivå av information och strategier.
Bra att få tips på grupper på tex  Facebook, förslag på bra litteratur och hjälp med nya infallsvinklar på hur vi ska bemöta skolan för att få rätt hjälp insatt.
 
Negativt blir att det för mig drar upp så mycket känslor. Ilska, besvikelse, misslyckande..
 
Med misslyckande menar jag att trots att jag försökt och försökt på olika sätt hjälpa mitt barn med dess svårigheter och vara mitt barns hjälpare för att få rätt hjälp i skolan så har jag kämpat så ensamt. Kursen får mig att inse att mitt barn är så enormt långt bort från den nivå av hjälp han borde ha. Det får mig att känna mig misslyckad.
 
Ilska känner jag mot skolan som borde ha kompetens och förståelse för att adhd är ingen sjukdom man kan bli botad ifrån utan det är ett handikapp, en konstant funktionsnedsättning.
Du kan inte lära en utan ben att springa på samma villkor som en med benen i behåll och tyvärr så brister vår skola här.
Den bild jag får av vår skola är att man utgår från normalstördas nivå av prestation i undervisningen och skolan tror att om eleverna med adhd får lite stöd av specialpedagog har de samma chans som normalstörda elever.
På kursen idag fick jag veta att det finns något som heter PYS som skolan ska känna till och det innebär att betygssättaren ska kunna ta hänsyn till handikappen och låta vissa betygskriterier pysa bort.
I praktiken innebär det att om jag inte kan springa utan ben ska det tas hänsyn till det och jag ska kunna uppnå ett A i betyg om jag uppfyller de andra kriterierierna som närvaro, engagemang o.s.v.  
I vår skola, alltså Byskeskolan  får den elev som inte kan springa F för man utgår alltid från normalpresterande barn..
 
Jag blir så fruktansvärt besviken över all onödig tid som fått rinna iväg, men till det som är positivt är att jag har mer kött på benen inför nästa veckas möte där så många störande moment och brus måste sorteras bort i min sons undervisning. 
Jag har också mer kött på benen för att tydligare beskriva och påskynda mitt andra barns utredning.
 
Jag lärde mig ett nytt ord/benämning idag, nämligen  lågaffektivt bemötande en strategi vi lärt oss den hårda vägen i vår familj, men namnet kände jag inte till.
 
Kram.
 
 
 

Det är så frustrerande

Vi startade en utredning om eventuell diagnos inom npf (neuropsykologiskafunktionshinder) för två år sedan och nu har vi äntligen fått en diagnos. Adhd. Medicinstarten som nu är igång var så efterlängtad. Nu skulle allt bli så bra, men så enkelt fungerar det ju inte.... inget ska vara enkelt!
När hjärnan får tid att stanna upp och reflektera blir barnet ofta medveten om allt på ett mer påtagligt sätt och medicinstart ger ofta större känsla av misslyckande, nedstämdhet blir därför en vanliga kortsiktig biverkning förutom illamående, högre puls och blodtryck.
Tydlighet och struktur är viktigt för dessa barn och en sjukskriven resurs på skolan saboterar mycket.
 
Det är så frustrerande att jag som förälder ska kämpa för att mitt barn ska få den skolgång som den har rätt till. I två år har vi kämpat och i två år så har vi fått svaren att en diagnos tar tid att ställa och utan diagnos har man färre rättigheter och nu med diagnos så tar det så lång tid att få ihop till ett möte för att rätt hjälp ska sättas in.
 
Det borde inte vara jag som ska leta fram och vända ut och in på nätet för att söka kunskap och hjälpmedel för att sen lära skolan hur npf personer ska bemötas och hjälpas.
Den här blanketten hittade jag på den här hemsidan och den borde vara så solklart att alla "läsfröknar", rektorer, lärare och elevhälsoteam att känna till och använda sig utav.
 

Vill ni veta mer om vad npf diagnoser är och hur man fungerar se den här filmen...tänker att vi måste öka förståelsen för att alla barn ska ha rätt att klara av sina mål i skolan.
I filmen förklarar hon så bra vad adhd är och att det finns tre former av den.
 

Hyperaktiv-Impulsitiv - Det är de där hyperaktiva grabbarna i klassrummet som springer omkring och man tänker på seriefiguren Dennis för er som känner till honom.
Konstanta smårörelser, otålig, utåtagerande, kort stubin, på språng, pratar mycket, lätt frustrerad, rastlös, lätt uttråkad, agerar i affekt.
 
Ouppmärksam - Den formen som man förr kallade add, man plockade bort h som stod för hyper. Idag står h för både hyper och hypo som är en inåtvänd hyperaktivitet som inte syns på ytan men innebär att det kan vara svårt att komma igång, blir slarvfel, lättdistraherad, svårt att hålla fokus, splittrad, planeringsproblem, disträ, tappar tråden, glömmer saker, verkar inte lyssna.
 
Sen är det ju självklart så att man kan ha alla de här kriterierna då och då, men då man har det jämt och ständigt och inte kan "skärpa sig" det är då man kan få en diagnos.
 
Kombinerad form - Sen har vi den sista formen, den vanligaste formen att man har en kombination av de andra två formerna
 
När man har kombinerad form då ser det ut såhär:
 
 
Tänk dig att gå i skolan och ha alla de här problemen och inte få hjälp eller stöd i någonting!?
Då är det lite tufft!
Men för att spä på det tuffa ännu lite mer är det mycket vanligt att man förutom adhd som ingår i npf spektrat (Nevropsykologiskafunktionshinder) har ytterligare någon npf relaterat symtom/diagnos.
 

Hur ska man tänka då som lärare, som förälder, som person som umgås med npfperson.?
 
Jo dessa personer behöver hjälp i sin vardag med att planera, att prioritera, pausa och bli peppade. I skolan behöver man tex hjälpa till med  att strukturera upp arbetet, dela in det i mindre bitar. Vet att Pontus problem ofta är att han bär känslan av att det kommer aldrig att gå! Man kan inte bygga ett helt pussel på en gång, för man måste börja med en bit i taget, ett område i taget, hitta strategier på hur pusselbitarna ska ordnas så man lättare får ordning på bitarna..
 
Jag har verkligen nördat ner mig i ämnet ovan och någonstans kan man visualisera ett normalstört barn med att det kör bil och ett npfbarn kör tåg.
Att ta sig fram med bil gör det lättare att väja för hinder, parera och styra undan, men för tåget finns inte den chansen då rälsen är förutbestämd. Det blir rälsläggarens(lärare, föräldrars) uppgift att hjälpa till och förhindra krock med hinder utmed vägen.
 
Nu förstår ni kanske lite mer hur vår vardag ser ut? Att jag vissa dagar tappar det? Att jag känner mig otillräcklig? Att motivationen att ens försöka tar slut? Men jag måste ju! Jag måste hjälpa de som är det finaste jag har!
 
Kram.
 
 

.

Resultat

Måndag = min mätardag.
 

Vikt och olika mått är tagna. -7,2 kilo är inte illa att gå ner på en månad och det är vad jag lyckats med hitintills. Stolt!
 
 
Kram.
 

Vi står tom

Igår var det fullt upp med att hjälpa lånis in i sitt egna första boende. Vi hjälpte till att diska, skruva, montera och organisera så vi kunde lämna honom i en rätt okej förstadag i sitt nya boende.
 
 
Idag har förmiddagen gått åt till kurs för föräldrar med barn med diagnosen adhd. Kände inte någon aha upplevelse efter idag, men tror verkligen på att det kommer att ge oss bättre verktyg framledes att bli bättre på att hjälpa våra barn genom sina diagnoser...
 
Var hemma strax före ett, åt lunch och satte igång storstäd av jourrum och sen quickfix städ av resten av huset.
 

Vi har nu rätten att vara ledig i en vecka från jourplaceringar och att hämta andan i familjen vilket vi kommer att försöka göra genom familjemys och mellokväll på lördag med Lisa, Pontus och Emma i första hand...
...bara vara och ta dagen som den kommer är något vi också kommer att bejaka.
 
Snödjupet är extremt bra i år och jag ser inte mina vinbärsbuskar längre.
 

 

RSS 2.0