Två extra

I helgen har vi fem stjärnor/lånisar att ta hand om. Hög volym och stojigt, men kul och det flyter ändå på.
Vi har normalt en jourplats och den har varit tillsatt sedan mars, men nu tackade vi ja till ett syskonpar på en tillfälligt extra, extra jourplats samtidigt som vi har umgängeshelg med lilltjej.

Till vår hjälp har vi nu en åttasitsig hyrbil och det kommer att fixas skolskjuts till vår jour som bott här längre.

Idag var vi på en innebandymatch då det arrangeras Skellefteå floorball cup här i stan.

Tacka Ja

Oj så ofta man säger nej inte nu både till sig själv och till sina barn. Numera har jag bättrat mig och säger oftast JA!
För en tid sedan fick jag en förfrågan om att göra Brölloppstårtor till en väns dotters bröllop.
Det kändes först som om jag ville tacka nej, men sen var tårtorna i samma stil som jag nästan alltid gör mina tårtor.
Vitt marsipanlock och fyllning med sylt och vaniljkräm. Idag har jag tackat ja.

Ett annat Ja jag sagt idag kommer att innebära mer jobb men på ett bättre sätt. Berättar mer om det då det har förverkligats.

Långa arbetsdagar

Mitt liv rullar på och jag har inte tagit mig tiden att skriva inlägg här.
Den här helgen har Jörgen åkt upp själv till Ammarnäs och ställt undan skotrar i garaget samt lastat med sig tre skotrar hem som behöver lite service och kärlek innan nästa säsong.

Jag har varit hemma och tagit hand om alla här. Lillkille hade umgänge fredag till lördag vilket hackade sönder helgen och gjorde att någon behövde stanna hemma.
Ganska tomt här hemma då ungdomarna var iväg på olika saker och jour var med kompisar.
På lördag till middag kom Emma och hennes kille hem och jag gjorde tonfiskpaj.

Det har varit flera dagar i slutet av veckan med kanonvårväder. Sol och 15 grader varmt.
Jag bestämde mig för att jag skulle tvätta bilen ihelgen och startade det projektet på lördag förmiddag. Hann inte klart då det började snö/regna.

Idag har jag varit ute och krattat bort lite barr från gruset/uppfarten.

Sjukt mycket nu

Min tid räcker inte till! Jag har behövt prioritera livet och familjen sen vi kom hem från Ammarnäs.
Försökt blunda för tvättberget, vårslaskdammet och gruset och istället fokuserat på samtalen, möten och krishantering då vår jourplacering behövt så mycket tid och angagemang av oss.
Vi spenderar sjukt mycket av vår tid med att skjutsa och hämta barn, följa på möten och träningar.
Fina stunder har vi haft sedan vi kom från Ammarnäs. Barnbarnen såg vi till att få umgås med då vi hörde att det kunde underlätta för deras föräldrar.

Vi har haft vår fina extra stjärna med benämning lilltjej på besök här i början på veckan. Underbart att få umgås med henne. Hon är glädje och ett lyckopiller.

Fluffiga toppar på Äivisojvi

Vilka underbara dagar vi har haft här i Ammarnäs den här Påskledigheten, Att få umgås med mina fina barn och barnbarn gör så gott i min själ.

Vi har pimplat och fått fisk. Molle skäller alltid på borren.

Vi gjorde tårta och firade Jörgen som fyller år den 15 april lite tidigare så alla som ville kunde få uppvakta honom. Jag och Lisa hade gjort upp om att hon ville dekorera tårtan och att jag skulle göra grunden. Så fantastisk fin den blev sen.

En eftermiddag åkte vi Bob och madrass ner för Äivisojvi. Det blev en fin och rolig aktivitet.

Mikael invigde sin lilla stekpanna.

Idag körde vi upp till Äivistoppen och njöt av gräddiga toppar och milsvidda utsikter.

Sen tog vi oss ner en bit sä vi fick lite lä och där njöt vi av sol och utelunch.

Sen klockan fyra tog vi oss till backen för att se på ett event med namnet Watersplash.

Idag blev det napp

Lite väl sent och krångligt kom vi oss iväg till Soutsjaur idag igen. Mikael, Olle och Lisa fick napp.

Efter sen middag gick jag och Emma till Åsa för att boka en klipptid för henne innan studenten.

Fin kvällshimmel.

Alla dessa fina upplevelser, fina intryck och miljöer gör så gott i själen.

Påskmiddag

Den här Påsken firas återigen i Ammarnäs. Jag tog med mig tre grabbar och åkte upp skärtorsdag efter vi ätit middag.
Jörgen, Lisa, Olle och Emma kom upp idag lördag.

Igår då vi var mindre många här så blev det skotertur till Soutsjaur för lek på isen. Jag försökte pimpla men fiskarna ville inte nappa. Jag körde lite skoter med lillkille och njöt sedan av att se lyckliga barn leka på isen i olika konstellationer.

Idag blev det en dag i backen. Slalom med jour, lillkille och barnbarn.

Påsklördag så behövs det ju ett påskbord med plockmat. Så sliten tant ställde sig i köket efter en dag i backen då musklerna fått jobba för att kunna duka upp massa goda smårätter.

Imorgon blir det ut med skotrarna igen:).

Mycket uppbokat nu

Jag är lite stressad i mitt huvud just nu, har så mycket att fundera på och tider/åtaganden att fixa med och hålla koll på. Känner mig lite glömsk och disträ emmellanåt.
Kan i och försig också bottna i att jag känner mig bekymmrad över att jag har stora problem med min Ischiasnerv just nu. Jag är bortdomnad i mitt vänstra ben delvis. Lårmuskeln, knävecket och foten har stora områden av bortdomnade områden. Lägg sen till den nervsmärta som finns.

Annars så jobbar jag på. Tog tag i att städa Jörgens bil idag för den var äckligt skitig invändig.
Gjort Porterstek, WB-pajer, Tacorullar och begravt lax inför Påsken,
Suttit i möten, skrivit mail, klippt någons hår, skjutsat, stöttat och angagerat mig.

Lillan gjorde illa sig på sin förskola idag och hennes mamma skickade Snapmeddelanden och tog henne till Hälsocentralen för omplåstring. Lillan var så modig och duktig men somnade sedan i soffan mitt i ett andetag;).

Kramar.

Söndag

Oj, long time no see och nu har jag massa roligt att skriva om.

Jag har varit på en forumkväll tillsammans med några andra Familjehemsföräldrar. Ämnet var Utvecklingstrauman - Hur familjehemmet kan förstå och möta den unge.
Anders Wesslund psykolog och psykoterapeut var den som utbildade oss.

Hemmavid har jag försökt städa upp lillkilles rum ordentligt, klädkammaren däruppe likaså och nu är det fint en stund.

Jörgen och lillkille åkte upp till Ammarnäs efter middagen i fredags. Vi har äntligen köpt en ny dammsugare dit. Vi har haft våran gamla, lappade och lagade dammsugare där.
Nu har Jörgen renbäddat och fixat inför Påsk så vi slipper panikfixa det när vi kommer upp då.
Själv hade jag en ensam, lugn fredagskväll här hemma framför Masked singers på TV.

Våran jour har varit på Innebandycup den här helgen.

Lördag vid halv elva på förmiddagen kom juntatjejerna och hämtade upp mig. Vi har nämligen firat Ingegärd som fyllt jämnt med att övernatta på hotell Kust och Spa i Piteå. Vi har haft så fantastiskt roligt.

Vi började med lite shopping och lunch på stan.

Sen checkade vi in vid tre på hotellet. Tog ett glas vin i foajen innan det var dags för spa.

Vi fick lite krämer och inpackningar och massvis med instruktioner innan vi gick in i spaavdelningen rätt så förvirrade. Men vi fann oss rätt fort och tvagade oss och gnuggade in inpackningar i håret och mask i ansiktet.

Därefter fanns det fotbad med fotsalt och ångbastu, isbad och kallbad. Efter vi gjort det rundade vi baren de hade inne på spat och tog med oss drickat ut till den varma utomhuspoolen.

Efter spaandet gick vi upp på rummen för att fixa till oss. Hann med att samla oss en liten stund i Ingegärds och Maries rum innan det blev dax för middag.

Det var väldigt god mat på Tages, lite synd att rödingen var slut. Jag åt Skrej istället.

Idag åt vi frukost vid nio. Älskar miljön och inredningen på det här hotellet. Alla "offentliga" toaletter hade riktiga handdukar ihoprullade i en korg. Levande blommor och väldigt genomtänkt med allt för att det skulle kännas lyxigt.

Men allt roligt har ett slut och vid elva idag checkade vi ut och åkte hem.