Upptagen med familjen och jag älskar det

Hej, kikar in en snabbis här och gör en liten uppdatering.
Jag har mina barnbarn på besök och det är fullt upp med att umgås och kramas, besöka festivalen och äta gott.

Kram.

Firat ett födelsedagsbarn, midsommar och haft kusinträff

I år fyllde Emma år på självaste midsommarafton. Tänka sig att det är femton år sedan Emma föddes och gjorde vår familj komplett.
Vi delade upp firandet av Emma på tre dagar och började med ett litet kompiskalas på torsdag.

På midsommarafton väckte vi i familjen Emma med sång och litet paket innan vi åkte iväg till Bonnstan i Skellefteå för att träffa Jörgens släkt och hans kusiner.
Där åt vi massa gott från knytkalasborden och minglade runt en stund.

På aftonen hade vi bjudit in grannarna och vi grillade tillsammans.

Vid efterrätten fick Emma öppna fler paket och vi sjöng återigen för henne.

Den årliga brännbollen förlorade visst södra Drängsmark i år, men vi tycker oss nog vara vinnare ändå.

Midsommardagen var det återigen kalas för Emma då delar av släkten kom och vi fikade massa gott.

Midsommarhelgen avrundades med släktträff på min mammas sida. Boccia, lekar och chill, alltid lika trevligt att ses.

Lisa har blivit inspirerad av Marie Kondo (känd för att organisera och sortera) och började hjälpa oss att städa vår klädkammare. Bra initiativ, men vi hann inte klart igårkväll då jag blev fast med att skjutsa och hämta Emma ute vid en badplats i Gagsmark och ska försöka göra klart i röran här nere nu innan middagen.

Barnbarn, födelsedagsbarn och midsommar

Det var så länge sedan vi träffades, men igår fick jag äntligen busa med farmors hjärta.

Emma önskar sig en hund, jag vet inte om jag orkar ta hand om en hund då hon inte orkar?
Vi funderar på att träna/prova med Cia i sommar.

Promenader ja, hundhår nej, Pontus allergi nej....

Ikväll har jag bakat bullar inför Emmas femtonårsdag som i år infaller på självaste midsommarafton.

Lillan som bor hos oss på jour behövde akut hjälp i morse. Hon tål inte myggen och jag ringde till vårdcentralen igår och vi beslöt oss för att avvakta, men imorse var hennes ena öga totalt igenmurat.

Behövdes ommöblering i schemat och Jörgen VABbade och fixade läkarbesök och allergimedicin så jag kunde gå på sommarlunchen på restaurang Rustique med min chef.

God mat och fina blommor och choklad gav den lunchen;)

Lisa är här i Norrland nu och ska bo här hos oss i sommar. Mysigt för mitt mammahjärta. Hon ska sommarjobba på ICA.

Nu ska jag och mina trötta, kliande allergiögon gå isäng.

Grabbarna jobbar på

Personligen längtar jag tills vi alla ska åka upp till Ammarnäs och tillbringa vår mesta tid där i fyra veckor.
Ungdomarna knorrar och är oroliga, vi får sälja in att vi ska åka hem något dygn emellanåt.
Tror jag lyckats få upp Johanna och hennes familj snart, hoppas det i vart fall, annars tar jag mitt jobb och åker ner

Mikael och Jörgen har jobbat på flitigt i Ammarnäs den här helgen. Det blir så bra.

Fixat för utelek

Idag har kroppen fått arbeta. Jag fick en idé igår om att flytta sandlådan till där gungorna står och på vägen kom jag på att de små behövde ett utekök.

Pallkragar fick bli mitt byggmaterial.

När sen köket var färdigt och ställt på plats, ringde jag grannen och fick löfte om att få hämta sand där.

Två vändor med skottkärran blev det innan leken kunde starta.

Kram.

Etanol och en ny erfarenhet

Behövde åka ner och handla lite i stan och på väg hem så började tanklampan lysa på min hyrbil. Svängde av i Kåge och tänkte tanka där, men de hade inte någon etanol som min hyrbil behövde.
Vände om till stan och tänkte mig att OKQ8 Solbacken bör väl ha, men icket det. Fick åka ner till den obemannade OKQ8 macken på Erikslid för att tanka.
Etanol har inte blivit populärt som drivmedel tänker jag, eller vad tror ni?

Jag älskar verkligen att köra den här lilla golfen och därför lovade jag gärna grannen att hjälpa honom att skjutsa sin grabb upp till Fällfors och Drivcenter där han skulle jobba för att tjäna pengar till sin innebandyförening.

Har inte hunnit så mycket mer än de hushållsrelaterade uppgifterna och plocka/städa efter alla andra.
Nya kylskåpet är inte lättmöblerat och tyvärr  ställs bara allt in huller om buller så det behövde jag organisera om i lite innan jag fick in maten jag köpt.

Tänker flytta sandlådan och bygga ett barnutekök, men hann inte mer idag än att klura lite på hur..?

Kram.

Möte efter möte och barn som behövt mig

Det har verkligen varit fullt upp för mig den här veckan. Massvis med möten, klipptid, optikerbesök och dessutom har jag varit gräsänka då Jörgen kört Kirunasvängen.

I går var det skolavslutning och nu har alla barnen sommarlov. Skönt tycker jag.

Sommarlovsfika med jordgubbar och glass enligt tradition.

Idag har jag hunnit massor inser jag då jag tittar i mitt bildarkiv..
Först skjutsade jag Pontus till sommarjobb och då passade jag på att vattna hos pappa.

Oljade sen in bron och klippte gräset innan lillen hämtades på fritids 12.15.

Städat av altanen från all tallpollen så vi kunde äta vår grillmiddag där.
Har också hunnit med att rensa ogräs lite här och där i trädgården.

Hyrbil och hemresan

I vintras blev min bil utsatt för en skada, vet inte hur men upptäckte en stor "böngel" på motorhuven som om någon suttit på den.
Vi anmälde skadan via försäkringsbolaget och de ska laga eller byta huven och lacka om den för sjukt många tusenlappar i självrisk:(
Idag var det dax att lämna in bilen och nu kör jag en röd hyrbil i en vecka istället.

Det är nu en dryg vecka sedan vi påbörjade vår hemresa från Bulgarien.
Vi hade sen utcheckning på ett rum så vi använde förmiddagen till att packa och checka ut innan elva från ungdomarnas rum.
Resten av dagen hängde vi vid polen och njöt av de sista timmarna av vår semester. Klockan 18.15 sa vi hejdå till hotellet och åkte till flygplatsen.

Småttingarna har varit otroligt tålmodiga och följsamma då vi köat och hängt i väntan på bageincheckning, passkontroll o.s.v.

Vi köpte sallad och mackor på flygplatsen och åt vår middag innan avgång.

Flygresan hem gick fort och vi var framme hos Johanna vid ett på natten. Sov lite oroligt och då jag vaknade vid fyra på morgonen kunde jag inte låta bli att ta kort på de här tröttingarna.

Efter frukost och lite för kort stund till lek var det dax att bila hemåt igen.

Lunch åt vi i Harmånger.

Jag sov och vilade mycket på hemresan och den gick riktigt snabbt faktiskt.

Söndag med lite trädgårdsfix

Skönare temperatur ute idag än igår. Jag har klippt gräsmattan på förmiddagen då det var lite mulet och det kom också några få regndroppar.

Efter lunch sprack det upp och solen visade sig igen. Jag och småttingarna har varit ute mest hela dagen och pysslat på.
Bron är uppskurad och plattorna framför huset är rensade från ogräset som växer i springorna.
Har även latat mig och suttit i solstolen och lyssnat på podd.

Förra veckan tog jag lite kort på det som blommade i mina rabatter då.

Innan middagen i afton hann jag påbörja ogräsrensa den ovala rabatten.

Det blir så fint och då mår min själ så mycket bättre.

Hade sällskap av en liten söt piga.

Imorgon börjar den sista skolveckan innan det blir sommarlov för alla barnen.

Bulgarien och Ammarnäs

Vår sista kväll i Bulgarien åt vi inte vår middag i bufférestaurangen utan på en annan restaurang på området. Green and grill var dess namn.

Vi bjöds på välkomstdrink och tapas.

Sen fick vi beställa mat. Pasta till lillan, hamburgare till lillen, Emma och Jörgen och grillat kött till mig och Pontus.
Det var en jättetaggad ung tjej som serverade oss och tog upp beställningarna, men hon gjorde flera misstag som att inte fråga vad vi ville dricka och hon tappade bestick och så. Men hon var så oerhört glad och trevlig så det blundade vi för.
Det tog jättelång tid innan vi fick mat och min mat var kall, ville inte klaga för den unga tjejen gjorde verkligen sitt bästa.

När vi avnjöt vår goda middag och semestrade så åkte Mikael, Maria och Rue till Ammarnäs och spikade panel.

Och nu den här helgen är Jörgen och Pontus där och jobbar vidare.

Loftet har fått en skiljevägg.

Jag har storstädat toan, rensat ogräs, tvättat och tagit hand om småttingarna och servat Emma. Jag går på autopilot just nu, bäst så.

Det är varmt, riktigt varmt med  28 grader i skuggan.

Bulgarien återblick

Vi fick tillslut ihop en liten utflykt till Nesebar vår näst sista dag i Bulgarien nämligen på fredagen.
Nesebar är en "gamla stan från 500 talet f.kr" belägen på en udde och finns med på Unescos världsarvslista.

Jag har varit i Bulgarien en gång tidigare och då vet jag att vi åt på typ den här restaurangen...

TUI hotellet vi bodde på var fantastiskt fint, trots att jag kritiserat TUI för hur de bemött oss som kund på den här resan.
TUI hotellet hade som en egen taxiservice förstod vi då vi åkte till Nesebar och fick ett visitkort av taxichauffören efter frågan om vi ville åka tillbaka med honom.

När vi gått runt Nesebar och kom fram till taxiområdet blev det så fel, vi förhandlade med ett sunkigt taxibolag och fick samma pris tillbaks till hotellet samtidigt som Pontus hittat vår taxichaufför som jag dessutom ringde och la på, han ringde upp mig och Lisa fick förklara. Svårt då många viljor fanns och fel beslut togs.

Väl hemma på hotellet duschade vi och klädde upp oss inför ett restaurangbesök på hotellområdet.
Men mer om vår allra sista kväll i ett senare inlägg.

Kram.

Missnöjd med mina nya ögon

I måndags första dagen hemma var jag och hämtade ut mina nya glasögon.
Känslan när jag gick från optikern var inte så bra som jag hade velat att den skulle vara och som den brukar vara när jag bytt glasögon tidigare gånger.

Förutom att jag inte ser så bra i dem så sitter de inte riktigt bra på mig heller. När jag skrattar tar kinderna i på bågens underkant.
Har idag varit och försökt justera dem igen, men det blir inte bra.
Fått en tid hos optikern till veckan så får vi se om jag kan få rätt hjälp.

Kan man göra ett återköp på glasögon? De här känns som ett riktigt felköp.

Ett annat köp jag är nöjd med är min nya armlänk. Ett citat som passar mig är ingraverat.
You can. End of story.

Kram

Kosläpp och student

Nu blev det en paus i mitt bloggande igen och jag ska uppdatera lite mer om Bulgarien, hemresan och dagarna efteråt så småningom.

Nu är sommaren verkligen här och idag har vi hunnit mycket. Jag har klippt gräset och rensat lite ogräs men också hunnit vara på ett kosläpp i Sandfors. Jag har aldrig varit på något kosläpp tidigare och tycker det var roligt och det blev en bra utflykt för de små.

Till middag grillade vi och jag gjorde efterrätt.

I går var vi bjudna att fira studenten med min brorsdotter Alva.

Efteråt bjöds vi på smörgåstårta på Gästis i Byske och sen gofika hemma hos Alvas mamma.

Tack för allt gott ni bjöd oss på!

Efter firandet åkte vi förbi hos pappa och tittade till blommorna och sa hej.