Vardag

Jag har tvättat maskin efter maskin idag, tror jag tagit hand om och vikt tvätt efter minst fem maskiner och det är så skönt att tvättkorgen är tom.

Sen har jag strukit alla skjortor, blusar, klänningar och allt de andra som behövde strykas. Så skönt sen då man vill ta ut något från garderoben. :)

Sen kan vi inte annat än oroa oss för Pontus hosta och astma som blivit värre idag. Googlade på astma eftersom vi inte är så insatta i ämnet och det känns ju så där roligt den information man hittar. Jörgen åkte i vart fall iväg för att införskaffa pollen medicin som vi ska testa.
Tyvärr så tar det ju ett par tre dagar innan man eventuellt märker av någon effekt på den medicinen.

Kramisen.

Hemma igen

Nu är vi hemma igen efter en helt underbar vecka i Turkiet. Vi bodde på ett all inclusive hotell som var femstjärnigt och hade allt man behövde. Nära till havet, poolen eller badlandet och barnen kunde springa och hämta dricka i baren när de ville, eller då vi sa att de måste dricka nu. Pontus körde Fanta hela veckan och Emma drack äppeljuice som extradryck och "Cold milk" till måltiderna, vilket servitörerna lyfte ögonbrynen lite åt och smålog. De var nog inte vana att höra det.

De första två dagarna undersökte vi havet på förmiddagen och sen efter lunch badlandet. Havet uppskattades inte av barnen lika mycket som badlandet så det blev bara två gånger.

Badlandet roade oss väldigt mycket och till och med jag badade flitigt. De två sista dagarna badade Emma med T-shirt för hon brände sig trots 50 i solskyddsfaktor.

Sista kvällen bokade vi bord på den turkiska restaurangen på området och det ingick i allinclusive paketet. Ångrade lite att vi inte hade gjort det tidigare för då hade det nog varit lättare att välja mat från den vanliga storköksrestaurangen.
Men jag rekommenderar verkligen att boka in sig på ett restaurangbesök. Vi fick full service och fick prova alla deras nationalrätter i små smakportioner som två förrätter, sen fick man välja en huvudrätt och en efterrätt samt en sallad.

Hela måltiden avrundades med en kaffe och en Raki. Vi alla var så nöjda och Emma som annars är väldigt kräsen provsmakade av alla de små rätterna det är därför vi ångrar lite att vi inte började med ett restaurang besök.
Det var väl bra mat i den allmänna restaurangen också men det blir lite mer som ett skolkök där.

Emma åt oftast pannkakor eller våfflor till frukost.

Vi gjorde bara en utflykt under veckan och det var besöket i gamla Side som jag skrev om tidigare. Visst hade man kunnat gå på ett Hamam och skrubbada eller gjort en utflykt till floden Manavgat, vilket jag gjort en gång tidigare och kan rekommendera, men vi var som nöjda med att hålla oss på hotellområdet.

Sista dagen efter lunch höll vi oss lite undan solen och köpte ett spelkort och lekte lite inomhus på hotellet.

På kvällarna var Emma med på minidisco och sen var det underhållning på scenen. Tre kvällar var det stora shower i form av akrobatik, trolleri eller dans. De andra kvällarna togs gäster upp på scenen som fick lektävla lite grand.

Emma fick lite solstings reaktioner eller möjligtvis en förkylning som bröt ut natten till torsdag då hon hade frossa och huvudvärk. Vi fick i henne Resorb och Alvedon så hon höll igång bra ändå sen på torsdagen.

Men vi är supernöjda över vårt hotell val och vår resa i stort.

Turkiet

Vi har det bra här i Turkiet!
Idag tog vi en taxi bort från vårt bekväma hotell till det gamla Side. Jag tycker att det är roligt att se lite kultur när man är ute och reser, men idag var det mest jobbigt och varmt.

Det var en varm och svettig taxiresa, eftersom temperaturen når 35 grader, när man sen kom fram så slogs varenda en av alla butiks och restaurang ägare om en minut av ens tid. Köp min dricka, köp min mat, titta på min meny, please listen one minute ....
Vi åt i vart fall en god lunch där på en restaurang som Detur rekommenderade  och inkastaren charmade Emma med en snyggt vikt pappersros.

Borta bra men hotellet bäst! Nu sitter vi i skymningen och njuter av livet efter en god middag här på hotellet och inväntar minidisco och kvällens show. De har bra underhållning varje kväll.

I Turkiet

Vi har det väldigt bra här i Turkiet och den här första dagen har varit väldigt kort. Vi vaknade nära halv två på dagen och det är ju tufft då lunchen stänger två! Men och andra sidan landade vi i sängen efter fem på morgonkvisten:)

Som ni hör och förstår har vi det väldigt bra!
I morgon blir det strand, äventyr och pool bad!

Kramisen

resfeber

Nu är det nära och allt är packat och klart, vi ska strax sätta oss ner och äta middag, sen åker vi till flygplatsen.

På förmiddagen gjorde jag klart tårtorna, sen har jag vattnat blommor och strykt de sista skjortorna.

Hej då på ett tag. Kram.

Nedräkning

Idag har jag jobbat på hela dagen och varit rätt så aktiv. Började direkt i morse med att tillverka rosor och rosetter i marsipan, samt kavla ut locken till ett par tårtor jag lovat göra och leverera i morgon till min gåvän.

Sen gjorde jag min veckostädning i ett högt tempo, dammsög, dammtorkade och städade toaletterna.
Barnen kom hem från skolan och jag hjälpte Pontus med läxa samtidigt som tvätten och middagen togs omhand.
Till middagen kom älskade Lisa hem och överraskade mig med blommor och morsdagspresent, det hade jag inte räknat med.

Lisa ska bo här och vara husvakt medans vi är borta.

Efter middagen sen fick vi dela upp oss lite för Emma hade en gitarrspelning i Byske samtidigt som vi var inbjudna till kalas för min syster i stan.
Hipp, hipp, HURRA älskade syster!

Klockan åtta gick jag och Lisa iväg på en rask promenad i sommarvärmen, för det är varmt idag och nu på kvällen är det 23 grader.

Nu har jag också hunnit packa det mesta och i morgon den här tiden sitter vi på ett plan på väg ner till Medelhavet och Turkiet.

Kramisen.

Sommarvärme idag

Hej igen. Har inte gjort så mycket idag och därför har jag inte så mycket att skriva om.
Pontus har varit hemma från skolan idag också, men är mycket mindre "väsig" och hostig nu. Det blir skola i morgon för honom.

Emma hade med sig en kompis hem direkt efter skolan idag och de har lekt och busat fram till middagen. Sen så blir man stolt som mamma då det går bra för ens barn och då fröken skriver bra saker i hemboken.,

Jag har fixat lite med mina blommor så Lisa lättare kan sköta om dem då jag är borta. Jag planterar ju mina fröer i avklippta mjölkkartonger och det är så skönt att ha dem i icke läckande förpackning medans de är inne i huset, men nu då de står ute så klipper jag av ett hörn i botten så man inte ger dom för mycket vatten. Fixade med hinkar också så den nystädade altanen inte blir nersolkad med jordvatten.

Jag har inte nämnt mitt lilla barnbarn på länge och det är inte på grund av att jag inte saknar honom, för det gör jag, saknar enormt mycket att se hur han växer och utvecklas.
De är i Grekland för tillfället och vi far till Turkiet strax, men det lutar till att de kommer upp sen. Håller tummarna för det!

pysslar på

Det händer mycket i min familj just nu, många saker som ska fixas och ordnas med. Vi ska måla om huset och Jörgen pysslar med målartvätten och skitjobbet, som det faktiskt är det här med före målning arbetet!

Pontus är sjuk och hostar snart upp sina lungor känns det som...tur i oturen så var vi på återkontroll till läkare igår då han låter som värst. Till saken hör att grabben har hostat mer eller mindre i minst ett års tid!!
Han har fått med sig hem en blåsgrej och har blåst olika resultat i en månad och det här resultatet varierar faktiskt med 20%, vilket tyvärr tyder på astma eller förkylningsastma! :(
Hur som fick vi med oss kortison och luftrörsvidgande som ska testas i en månad och förhoppningsvis ska hans eländiga hosta ge upp..

Idag har jag fixat med intyg inför resan ifall det behövs, intyg att Pontus behöver ha med sig den här medicinen och jag och Emma har klippt oss.

På förmiddagen åkte jag ner till stan för jag behövde ta ut lite Euro inför resan och dessutom kommer det ju att vara morsdag under tiden vi är borta och jag fixade en morsdagsros till mamma.

Jag fixade också en födelsedagspresent till min syster som fyller år på torsdag.

Ikväll blev jag så glad över beskedet att jag slapp gå iväg på ett skolrådsmöte eftersom "guben" är borta, roligare blev det då med att slutföra mitt målningsprojekt istället.

Men nu mina vänner börjar det var väldigt mycket nedräkning inför vår utlandsvistelse. Resväskorna har tagits fram och viss packning har påbörjats...

Helg

Värmen har kommit tillbaka till Norrland nu i helgen, fast det blåser lite för mycket, igår stormade det nästan. Förkylningen har också letat sig tillbaka till den här familjen och Pontus hostar och hostar och idag är han dundersnuvig också. Själv känner jag mig febrig och svidig i ögonen, får väl se hur det utvecklar sig.

Igår hade vi grannfest och höll till här hemma. Temat var paj och kvällen blev riktigt lyckad och många olika pajer fick vi smaka, eftersom det var knytkalas.

Idag har jag målat om våra utemöbler och haft besök av svärfars. Jörgen har oljat in bron och ska nog hinna med altanen innan dagen tar slut.

fredagsamys

Hade så många planer om att hinna massor i morse då barnen var i skolan, men det blev inte så mycket. Surrade i telefon och fick besök av grannen och surrade bort lite till tid.;)

När barnen hade kommit sig hem från skolan efter halv ett, åkte vi ner till stan för nödvändig shopping inför vår resa och den här kommande sommaren. Pontus har vuxit ur alla sina shorts och T-shirts och behövde därför en helt ny garderob, medans Emma hade ett behov av nya underdelar.
Skor behövdes så det inhandlade vi också, sen avslutade vi shoppingturen på ICA MAXI med att inhandla mat.

Det kändes helt okej att komma hem och fixa ihop en sallad och äta gott grillat kött som maken fixat.

Sen blev det inte så mycket fredagsmys precis utan jag satte igång med att torka av alla köksskåpar och rörde ihop en pajdeg som jag förgräddade.

Nu är det hög tid att krypa i säng för Pontus har fotbollsmatch i Skellefteåhamn i morgonbitti och det är samling redan 7.15. :(

Kramis.

Städat

Jag tror att många har en helt felaktig bild om mig. Hör och uppfattar det ibland att jag och omgivningen tänker och uppfattar olika....

Men angående att vi uppfattar varandra olika kan jag nämna det senaste mötet på CV, då jag mötte en nästan jämngammal tjej som har jobbat på samma ställe som mig tidigare och hade uppfattat mig som en lite mer teoretisk person...och som blev förvånad då jag berättade min syn på mig själv.
Själv gillar jag de mer praktiska uppgifterna i livet och det speglas ju i de jobb jag söker.

Sen har jag stött på många som säger att jag har så fint hemma, vilket absolut INTE stämmer eftersom jag inte har några bra rutiner.
Jag är en sån som städar toaletten och de andra "kniven mot strupen" måstena man har en gång i veckan och sen blir det punktinsatser då jag är tvungen och skiten lyser mig rakt i ansiktet!
Men har hört motsatsen så många gånger, att jag har det alltid så fint hemma och är ju så perfekt!?

Men hörni, det jag ville säga är att idag har jag varit superduktig här hemma och har städat hela övervåningen  och skurat trappen och dess boasering samt hallen nere. Sen har jag torkat alla golv, putsat alla speglar i huset och dammtorkat alla ytor!! Det är ovanligt för mig, att på en dag göra det andra tar in i sin normala städdag. Normalt sett är jag en sån person att jag städar där det behövs och sällan är det lika fint på alla ytor samtidigt som jag lyckades med i dag. Till och med tvättstugan är fin!

Det som återstår till i morgon är toalettstädning och en vårstädning av mitt kök.
I mina ögon ville jag bara ha sagt att nu då jag har tid, ska jag verkligen försöka bli bättre på rutiner och städning.

Det som är så roligt är att Emma anammade mina regler direkt och har hjälpt till extra mycket här hemma med diskmaskinen, som jag klagade på häromdagen...
Tänk vad underbart det skulle vara om alla gjorde sina uppgifter och min veckostädning bara skulle innebära dammtorkning och våttorkning av golv, samt städning av toaletterna!?

Sen tänker jag extremt mycket just nu....tänker mycket om livet och mina relationer till de som är extremt nära mig släktmässigt. Blää!!! Gillar inte dumma antaganden.

Shopping

I dag har jag varit ner till stan för nödvändig och mindre nödvändig shopping. Behövde fylla på min garderob med lite linnen, underkläder och ett par tights.
Sen var min största önskan att hitta en klänning och det gjorde jag faktiskt också, till och med den perfekta klänningen. Jag är väldigt nöjd över den.
Dessutom hittade jag en fin vit kofta som gör att jag kan använda en annan klänning som inte var lika perfekt som dessutom bara har hängt i min garderob ett tag. Hittade mig en bra bikini också så jag är så lycklig över alla mina inköp, supernöjd faktiskt.

Efter maten gick Jörgen ut och fortsatte med att tvätta huset och jag har tvättat av trädgårdsmöblerna som ska få en ny svart lasyr på sig snart.

Plocka

Pappers arbeten kan ge mig ångest och kännas övermäktigt ibland, idag var det så. Men det är bara att bita i det sura äpplet och göra det. Har också ringt Försäkringskassan för att få tag i mer viktiga papper.

Annars har jag bara gått runt här hemma och plockat och plockat och plockat, fy vad saker läggs på fel ställen.
Men det som gjorde mig riktigt sur i morse var att hitta massa disk på diskbänken fastän jag stått och tömt diskmaskinen tio minuter tidigare.
Ska det vara så svårt att ställa in sitt glas eller mugg efter frukosten!?

Har också städat bort allt som har med målning att göra på övervåningen och det känns så skönt att det låångdragna projektet äntligen är klart.

Sen kämpar jag på med att äta så lite kolhydrater som möjligt för att få min vikt att vika av neråt, vilken den har gjort, men det går långsamt. Promenerar också och  i kväll blev det långpromenad på nästan sju kilometer vilket var väldigt skönt.
Dagens middag blev "Spagetti & köttfärssås". ;)

Målsättning

Det gäller att hitta olika vägar till att peppa sig själv till att ta itu med något varje dag. Igår var min målsättning att fixa undan tvätten och måla klart på övervåningen. Hur gick det då?

Jag hade en sån där "pmsgråtdag" igår och kände mig väldigt låg och opeppad, men hade fixat tvätten i vart fall när min "gåvän" ringde och jag nappade på en promenad.
Tänka sig vad skönt det är att promenera och samtidigt få en chans att ventilera sina tankar med en go vän.
Jörgen hade fixat middag medans jag var borta och sen blev det äntligen målning. Blev inte helt klar men det ska jag fixa nu.

Tänk vad bra det går då man sätter upp mål för varje dag...

Spretigt

Hej igen, blev ett litet hopp på mina inlägg igen. Blir lätt så då jag har för mycket att grubbla på, svårt att få fram lättsamma inlägg och kunna skriva ner mina tankar utan att såra någon annan, eller att inläggen ska misstolkas vilket jag inte vill.
Men just nu känner jag mig lite låg för att samtal tar fel vändning och vad jag tycker blir så stort och faktiskt tolkas helt fel. Jag missunnar ingen och jag vill inte utesluta någon, jag vill bara säga min åsikt i det hela och hur jag upplever det.....Sen är jag less på hur det ältas det gamla fast det samtidigt sägs att nu är nu och det gamla ska glömmas, fast det blir inte så. Andras visdomsord tolkas olika och det ska det väl få göras, men att vara kvar i det gamla och inte se de förbättringar som hänt och faktiskt kränka någon annans personlighet. Det gillar jag inte!

I fredags var jag och gjorde klart mitt jobb som kakelsättare, sen åkte jag vidare på ett inbokat möte på CV.
CV är en förkortning av centrum för utbildning och där fick jag mycket matnyttig information.
Mötet inspirerade mig till att jag förmodligen kommer att söka in på en lärlingsutbildning som startar i höst. Jag är inte sugen på att börja plugga på något sätt, men 25% teori och 75% praktik kan jag nog överleva.
Visste ni att det finns halvårs utbildningar som kostar dig ca 27000 kronor, men sen garanterar dig ett jobb som du förmodligen kommer att trivas med?
Inom chaufförsyrket, skogsindustrin och gruvnäringen. Jag tänker inte skriva exakt vad jag ska söka in på, det finns bara några få platser och då menar jag väldigt få som typ tre till tio personer per kurs som blir antagna.

Sista ansökningsdag är den 15 maj.

Kram.

Roligt att kunna hjälpa till

Jag har arbetat som kakelsättare idag. Det var ett tag sedan och det blev lite småmissar här och där, fick till och med börja om på en strecka för att få till det. Men jag är nöjd över insatsen "so far".

Tiden

Idag har jag tagit vara på tiden lite mer än i går och hållit tvättmaskin och torktumlare igång, planerat och lagat mat, samt njutit av växtkraften i mina sålådor.

Den här vikten

Innan jag och Lisa åkte till Girona och Barcelona, hade jag ju kommit igång riktigt bra med kosten och min viktnedgång, men sen föll jag tillbaka på gamla spåret igen och gick upp alltihopa. :(

Men jag mår inte bra i min kroppshydda och vill gärna komma mig ner lite smidigare till marknivå i sommar då ogräs ska rensas i trädgården.
Så den här veckan har jag tagit tag i matbiten och försöker äta nyttigare och minska ner på kolhydraterna.
Äter min egen musli till frukost. Den innehåller torkade blåbär, solrosfrön och pumpakärnor.

Inser att man måste tänka långsiktigt när man vill ha ett lyckat resultat.

Annars då? Ja inte är det många knop jag gjort här hemma de sista dagarna, men familjen har fått komma upp på väggen igen.

glad/stolt

Idag känner jag att jag är på banan igen efter den hemskaste förkylningen på länge. Lite lustigt att man reflekterar och tänker efter, men då jag bodde på konsum som nyskild var jag också sjuk till Valborgs, fast mycket mer och värre!! Halsfluss, feber och dessutom väldigt hög feber. Den gången räddade en god vän till mig barnens kväll och tog med dom till majbrasan.
I år var det då Jörgen som gick dit själv med de små. Huvudsaken att barnen får fira och fullfölja traditionerna kan jag känna.

Idag har jag fortsatt med att vika tvätt och dammtorka i tvättstugan innan jag begav mig till stan för att hämta hem de små som varit på PRAO dag.

Jag är så glad över Mikael och  hans jobb som ställde upp och tog emot Pontus och dessutom gjorde hans dag rolig och intressant.
Den andre personen och arbetsplatsen jag vill tacka är LRF och Ingegärd som gjorde Emmas dag.

Skitig och trött son kom hem efter en 8-5 arbetsdag, men stolt och glad dessutom. Stolt över mina söner.

Emma var lika glad och stolt över sin dag, där kuvert hade fått porto, mappar vikts och papper körts genom dokumentförstöraren!

Tack Mikael och Ingegärd för era insatser!

söndag

Det är helt otroligt vad fort man kan "sunka" ner ett hus om man skippar de vanliga rutinerna, som då man är sjuk till exempel.
Det tog mig en stund i morse att komma ifatt med diskning av kastruller, sodastream flaskor och röj på bänkytorna. Sen har jag påbörjat tvättstugeröj!

I eftermiddag var vi och uppvaktade ett kusinbarn som har konfirmerat sig. Roligt att få träffas och prata bort en stund med släkten och gott var det att bli bjuden på smörgåstårta.
Mor och Ulf har bytt upp sig några årsmodeller på sin Volvo och kör nu V70. :)

Efter middagsmaten skolade jag ut lite tagetes och påbörjade uppfyllningen av min fjärde frigolitlåda. Det känns så berikande att kunna fylla trädgården sen med dessa färgklickar.
Ser att mina petunior har börjat blomma redan och fascineras över växtkraften.

I morgon börjar en ny tid här hos familjen Grenholm då Jörgen börjar om att jobba och jag fortfarande går hemma som arbetslös, fast allt annat än sysslolös. ;)

Ved

Nu mår jag mycket bättre i min förkylning fastän den inte är över än.
Har orkat fortsätta med att måla dörrarna på övervåningen och nu är det nog bara ett varv kvar, måste dock köpa mer färg innan det kan slutföras.

I dag har vi klyvt ved och fyllt två lastbilsflak och kört hem den. Väldigt trött i kroppen men också väldigt nöjd över dagens arbete.

Alla lite halv sjuka

I vårt hem råder lata dagar och många har symtom av den här förkylningen jag drabbats av. Gissar dock att det är jag och Pontus som har drabbats värst med lite feber, halsbesvär och hosta. Men Jörgen och Emma har också drabbats av ökad trötthet och känslan av utmattning.
Det är så typiskt att bli sjuk just då man har så mycket planer och tankar på att kunna utnyttja tiden på bästa sätt.

Nåja, vi har det trots allt riktigt bra! Vi har tak över huvudet och lever inte under någon press och hot för tillfället. Livet är ju alltid en prövning för oss alla!?
Vad spelar några dagars sjukdom för roll i dagens europeiska samhälle!?
Absolut ingenting!!
Vad jag försöker knyta an till är kvällens TV sända humorgala, för världens barn, som gjorde att jag tog steget och blev världsförälder.
Du kan också bli det!! Skicka bara ett SMS till UNICEF. 72401.

Annars då? Jo, jag har inte orkat mer än nödvändigt och har nördat ner mig i soffan med diverse telefonspel. Ute har det haglat och varit typiskt aprilväder.

Sen har jag fått bildbevis på att söta barnbarnet är tidig i sin utveckling och faktiskt tar sig krypandes framåt på mage, trots sin ringa ålder på drygt fyra månader.

Han är så lik sin mamma!