Matsmart och min utmaning

Hämtade ut min beställning från matsmart härom dagen och de flesta produkterna som jag klickat hem har jag valt utifrån mitt försök att äta efter min blodgrupp.
 
 
Jag har inga problem att äta vegetariskt eller flexitariskt, men det är ändå en stor utmaning att plocka bort vissa favoritgrönsaker och kryddor från min kost.
Hur ersätter man krossade tomater i ett recept? Gissar att man kan använda annan grönsak och vatten som sås/utfyllnad? Ajvar är en paprikabaserad produkt jag ofta har använt i min matlagning som jag saknar nu.
 
Potatis, paprika, peppar, tomater, sötpotatis, aubergin, majonäs, vetemjöl, mjölk och kikärtor ingår i min "undvika lista".
Ifall man vill äta veganskt eller vegetariskt och välja från halvfabrikatprodukterna blir det knepigt och svårt att ha dessa livsmedel på sin "undvik och ät helst inte lista".
 
Tacos utan paprika, tomat och ost?  Mina goda mackor med mjukost naturell och alfaalfa eller makrill i tomatsås? Gillar inte att plocka bort goda ostar från det jag brukar äta.
Älskar knäckebröd, får äta rågbröd och Finncrisp. Men vad sjutton ska jag ha för klet på då jag inte kan välja bregott eller mjukost?
Har testat denna produkt som ska påminna om färskost, ytterligare svårt att hitta "smör" alternativ då kokos står på min "big nono" lista och ofta ingår i de veganska alternativen. Smakmässigt är jag så kräsen och älskar Bregott eller Norrgott, gillar inte alls det mjölkfria på mackan smöret Pontus äter och dessutom innehåller det kokos.
 
 
 
Tidigare har jag haft vissa favoriter bland mat som går snabbt att tillaga ur kategorin "low carb".
Makrill i tomatsås, inlagd sill, tomatsåser i olika sammanhang, paprika, sötpotatis och de sallader jag älskat att göra har ofta innehållit tomat och paprika.
Men jag kämpar på, fuskar ibland med mindre dåligt samvete, lutar mig mot det Ulrika Davidsson hävdar att man faktiskt får ha fuskdagar och att det är bättre att ha bra och välgörande ätdagar för det mesta, då gör ett eller två fusk under veckan inte så mycket.
 
Stor utmaning, men än helt klart värt det!
 
Kram.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0