Intressant

 
 
Ni som känner mig vet ju om att jag tycker det är svårt och klurigt att förändra/förnya/förbättra kosthållningen och matlagningen både för mig som person och för oss som familj.
Jag kör på med de rätter jag är van att laga och det jag vet går hem hos barnen.
Jag har blivit duktigare på att införa mer grönsaker i kosten och att laga något vegetariskt alternativ emellanåt. Men jag har ändå väldigt mycket ångest över den mat vi äter.
 
 
 
 
 
 
Just nu känner jag mig nyfiken på och läser mycket om kost anpassat för min blodgrupp som är A.
Ulrika Davidsson är en förespråkare för det.
Jag skulle må bäst av att vara vegetarian eller flexitarian.
 
Men varför ska man anpassa kosten efter sin blodgrupp?
 
Ulrika Davidsson menar på att det finns ingen vetenskaplig grund till detta, men att våra kroppar är olika och mycket tyder på att det finns grund för att anpassa sin kost utifrån vad din kropp är skapt för.
 
Amerikanen Peter J. D´Adamo som ligger bakom blodgruppsdieten menar att blodgruppen speglar din inre kemi. Den blodgrupp du tillhör bestämmer också på vilket sätt du tar upp näringen ur maten och hur din kropp hanterar stress och vad du bör äta föra att må bra och behålla hälsan. Människan har anpassat sig till olika sorters kost genom tiderna. Folkvandringar, tillgång på föda och klimatförändringar har påverkat den genetiska nedärvda koden menar D´Adamo och har identifierat olika gentyper. Livsmedel vi äter innehåller lektiner, en typ av proteiner som kan binda sig till specifika kolhydrater och blodgruppsmolekyler. D´Adamos teori är att vår blodgrupp avgör vilka lektiner kroppen tolererar, alternativt vilka skadliga konsekvenser maten får i vårt blodomlopp.
 
Här finns det mer intressant läsning om kroppens syra-bas-balans.
 
För egen del så verkar mycket som står skrivet om blodgrupp A stämma in på mig och jag tänker i vart fall försöka välja livsmedel som är bra för min typ ett tag framöver.
 
 
Födoämnen som gynnar personer med blodgrupp A
  • Vegetabilisk olja bidrar till effektiv matsmältning
  • Sojaprotein ger energi och bidrar till effektiv matsmältning
  • Grönsaker bidrar till ökad ämnesomsättning
 

Födoämnen som inte gynnar personer med blodgrupp A

  • Kött är svårsmält och lagras som fett
  • Mjölkprodukter hämmar omsättningen av näringsämnen samt framkallar insulinreaktioner
  • Kidneybönor/Limabönor sänker ämnesomsättningen
  • Vete i för stora mängder påverkar insulinets effekt och drar ner förbränningen
 
En annan sak som stämmer väldigt bra in på mig, det är personlighetstypen man oftast är när man har blodgrupp A.
 
De som tillhör blodgrupp A är ofta snälla, ordningsamma, känsliga, driftiga och bra på att samarbeta. De håller ofta sina bekymmer inombords. De är bra på att reda ut problem och hjälpa andra. De är mycket empatiska och tänkande personer som ibland kan orsaka stress och oro inombords. De är ofta lite kortare och har ett runt ansikte.
 
Hahaha tänkte jag om den sista meningen;) Klockrent ju!
 
Kortväxt och runt ansikte, thats me.
 
 
Kram.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0