om man har det ena, slipper man då det andra?

Min mamma ringde mig och tyckte jag skulle titta på nyheterna. De hade ett inslag om ögonfärg/hudcancer/vitiligo.
På Svt nyheters websida har jag hittat den här länken.

http://svt.se/2.22620/1.2796871/brunogda_lider_storre_risk?lid=puff_2796871&lpos=rubrik

Men det uppstår genast nya frågor för mig. Det påstås att brunögda lättare får sjukdomen Vitiligo och mindre sällan Malignt Melanom och för blåögda är det tvärtom.
Då kommer min fråga: -Jag tycker mig höra till de blåögda, men har trots min ögonfärg Vitiligo, är jag då immun mot hudcancer?
Är det så istället, att folk med mycket piggment, oftare får Vitiligo men inte Malignt Melanom? Att brun ögda personer oftare har mörkare hudfärg - mer pigment? Fast ibland kan man som blåögd avvika och ha mycket pigment?



Jag har faktiskt pyttelite brunt i mitt öga...

Kramisar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0