Förstå att man har ett eget val

Det tar tid och vi ramlar, men vi reser oss upp och hittar vägar tillbaka att komma på rätt bana igen. Vissa dagar har varit genomdjävliga men så helt plötsligt har vi löst upp knutarna.
Tydlighet är viktigt har jag förstått, tillit likaså. Men det viktigaste är att man måste kunna välja. Inte skylla ifrån sig och välja att ta ansvar för sina egna känslor och handlingar.
 
 
Den här gången ritade jag ett schema över hur jag vill att vår vardag ska se ut och sen pratade jag med barnen ett och ett och tillsammans kom vi överens om lite justeringar och hur det praktiskt skulle kunna uppnås. Vad vill de klara själv och vad vill de ha hjälp med.
Det resulterade i att mina barn klev upp helt utan hjälp i morse, åt frukost och kom sig iväg till skolan med bussen. En sådan underbar känsla!
 
 
Jag älskar internet där vi kan söka tips om hur man ska agera, leta upp andra i liknande situationer, söka litteratur och så vidare. Utbildning ger kunskap och kunskap ger framgång.
Den här gången tackar jag Kaj Pollak särskilt mycket då han gjorde det så enkelt att förstå det här med att välja Glädje. Att mata den vita vargen istället för den svarta.
 
I går hittade jag energi till att fortsätta med mitt projekt att mysa till i vårt sovrum och sydde mina gardiner klart.
 
           
 
Det blev trångt på gardinskenan men jag är nöjd över resultatet.
 
 
Hann påbörja arbetet med att sy sängkappan så det arbetet ska jag fortsätta med framledes, tänker göra lite andra vardagliga saker först.
 
 
Det är ett antal år sedan vi gjorde om vårt sovrum och det här med att ha två gardiner har alltid funnits med i bilden men inte blivit av, men nu tog jag tag i det.
Behöver fixa med en del skavanker som uppstått med åren, som att måla om sänggaveln igen. Orsaken är väl i första hand dåligt underarbete då jag målade den, sen har små barnfingrar klöst och pillat bort färg och nappar har legat och skavt. Men målning får jag ta sen, vad jag gjort nu äntligen är att jag lagat lampskärmarna så de är hela igen.
 
Kram.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0