Nördat ner mig

Förlåt min tystnad! Har försökt blogga, men livet har kommit emellan.
 
Vi har ofta dominoeffekt i den här familjen och vi har ramlat omkull lite huller om buller lite extra ofta den senaste tiden och ingen av oss har mått särskilt bra. Vi har tänket, strategierna, förståelsen och viljan men stressen över känslan av misslyckande har varit för hög och vi har hamnat under våra förmågor.
 

Mitt problem är att jag fattar hur jag borde göra, men jag klarar inte av att fullt ut att fullfölja det jag fattar att jag borde fullfölja...
I teorin verkar det så självklart och lätt - I praktiken blir det så fel och svårt.
 
Mina svårigheter är min dålig självkänsla, kort stubin och liksom de flesta andra levande varelserna svårigheter i att tänka rationellt under stress och affekt/ilska.
 
 
Det jag oftast gör då vi inte "får ihop det" är att jag nördar ner mig i ämnet och googlar olika tips, strategier och lösningar. Det tar tid och jag hamnar i en bubbla men det ger bra resultat för jag hittar energin och drivet igen..
 
Just nu läser jag och Jörgen en bok som heter Barn som bråkar, den ger oss så bra tips och strategier i vårt föräldraskap. Vi har redan tänket på många plan och jag har skrivit här tidigare att inget är barnens fel - det är vi föräldrar som måste hitta sätt att stärka vårt barns förmågor och bemöta barnet på dess nivå av förmåga.
 
 

Jag hittade också vettiga tänk på klipp som en Raymond Ahlgren lagt upp på youtube, bl.a om dålig självkänsla, stress och energitjuvar. Om du väljer att klicka på orden och gå vidare till klippen hittar du också det här klippet som säger så mycket om våra måsten. Men kom ihåg att du måste ingenting! Eller jo, två saker som du måste göra är att du måste dö och du måste göra val!
 

Angående självkänsla hittade jag även en artikelserie skriven av Raymond och publicerad i Aftonbladet här.
 
Har också fyllt på min bokhylla på Storytel med böcker som jag tänker kommer att utveckla mina förmågor och hjälpa mig att hitta ännu bättre strategier att leva i min vardag.
 
     
 
Dagens positiva är att sonen bröt sitt mönster helt idag och vaknade själv och åkte buss till skolan med frukost i magen och positivt sinne. Yes!!
 
Nu ska jag se om jag får skjutsa nästa barn till skolan snart...
 
Kram.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0