Skit

"Om du inte tar hand om din kropp, vart ska du då bo?"
 
 
När vi klev upp i morse så luktade det konstigt i vårt hus och snart insåg jag att det luktade koskit! Det är väl
bönderna som har lagt ut skit på sina åkrar, men det är inte trevligt då bajslukten tränger in i huset.
Tände på lite i öppna spisen för att dra ut lite lukt och det blev faktiskt lite bättre.
 
 
Är det någon mer än mig som uppfattat att det pratas väldigt mycket om våra kroppar och ideal på olika medier just nu?
Malou på 4:an har bjudit in lite olika gäster i ämnet för att de ska få säga sitt. En salig blandning av människor som har olika upplevelser, övertygelser och kunskap i ämnet.
 
Katrin Zytomierska var en gäst och hon sattes mot en annan gäst som haft ätstörningar i form av anorexi, vilket genast resulterade i en krock av oliktänkande.
Det är klart att våra kroppar ser väldigt olika ut och det ska dom ju också få vara och vi ska vara stolta över dom.
 
Katrin har blivit anklagad för att vara elak och dumdryg eftersom hon påstår att vi har oss själv att skylla om vi är tjocka och att tjocka människor inte är lyckliga. Men vet ni vad? Jag är beredd att hålla med henne. Vi blir vad vi äter! Vi tjocka människor stoppar i oss alldeles för mycket energirik föda i förhållande till vad vi gör av med.
Sen kan man ju diskutera i det oändliga om vad det beror på att vi är tjocka och vad man kan göra åt det.
 
Själv har jag provat på väldigt många olika dieter för att bli smal och dessutom varit väldigt påverkad av att nå Idealkroppen som modellerna visar upp.
Men med åren har jag insett att jag haft fel synsätt till min kropp. Jag vill fortfarande bli smalare, men inte som en barbiedocka eller modell, jag vill ha en kropp som är hälsosam och stark så jag kan få fortsätta att vara frisk och öka mina chanser att få leva riktigt länge.
 
Det finns inget quickfix egentligen, det är jag medveten om , det som behövs är viljan att förändra och nu är jag där äntligen.
 
 
Jag är inne på min tredje dag med ett intag av max 500 kalorier per dag och jag använder mig av Cambridge blandat med WeightWatchers soppor och massa vatten med och utan bubblor, kaffe och te.
Detta tänker jag köra så länge min kropp och mitt psyke orkar, sen blir det att tänka på vad jag stoppar i mig framöver och dra ner på socker och snackskolhydraterna + två fastedagar per vecka enligt 5:2 modellen.
 
Jag tror stenhårt på mig själv den här gången och finns det en vilja så klarar man allt!
 
Kram.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0