Blä med tö

Igår regnade det och var varmt, men idag har det töat ännu mera och det är slaskigt och halkigt ute.



Lisas kommentar i morse var...-Nu har han dött min snögubbe!



Sen har jag googlat runt på det här med mina onda fötter och finner en hel del bra information, men allt hänger på att kontakta sjukvården och det orkar jag inte just nu.

De symtom jag har kan bero på min övervikt, ev snedbelastning i höft och bäcken eller annan snedbelastning som ett ben kortare. Ischias är nog med och spökar en anings också.
Snart nytt år och då får det bli nya tag helt enkelt.

Kram.

Fotled

Fotleden är förbindelsen mellan underbenet och foten. Fotleden är en känslig led som lätt drabbas av skador och bland vilka de akuta dominerar. Akuta fotledsskador utgör nästan tio procent av alla akuta skador. Av dessa är ledbandsskador (stukningar) de allra vanligaste och då framförallt stukningar på utsidan av foten. Inom vissa idrotter som till exempel fotboll, basket och handboll kan dessa skador utgöra uppemot hälften av alla akuta skador.

Risken med stukningar är inte att ledbandet går sönder utan att ledbandet inte längre fungerar som det ska. När ett ledband skadas så försämras dess funktion vilket lätt leder till nya stukningar då ledbanden i fotleden inte längre sänder ut rätt signaler. Högsta prioritet i rehabiliteringen av stukningar är uppträning av den förlorade funktionen för att undvika återfall.

Vid smärtor i fotledsregionen gäller det att noggrant analysera om träning eller jobbsituation förändrats på något sätt då även små förändringar kan ge stora problem. Oftast beror kroniska smärtor i fotledregionen på instabilitet och sekundära smärtor från tidigare akuta skador. Vanliga kroniska diagnoser är fotbolls och balettvrist.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0